Brad Meltzer a Ralph Morales: Krize identity

Ne každý superhrdina je super. Ne každý superpadouch je vrah. Za komiksovou minisérií, která u nás vyšla v nakladatelství CREW v pěkném překladu Ľudovíta Platy, stojí komiksový scenárista a spisovatel Brad Meltzer a kreslíř Ralph Morales.

Není divu, že se příběhu, v němž nalezneme snad všechny známé i neznámé hrdiny DC univerza, zhostil právě Meltzer. Vždyť má na svém kontě takové tituly jako Green Arrow, Action Comics #1000, Justice League of America či Detective Comics vol. 2 #27. Morales pro změnu pracoval na komiksech, jako jsou například Wonder Woman vol. 2, #215–217, JSA: Classified nebo Batman Confidential #13–16. Z toho i běžný čtenář komiksů pozná, že oba tvůrci měli k vytvoření přelomového díla z univerza DC veškeré předpoklady. V angličtině série vyšla v roce 2004, tudíž vychází ze změn, které vyvstaly po vydání knih Crisis on Infinity Earth a Zero Hour: Crisis in Time! Ale to je spíš informace pro ortodoxní fanoušky DC univerza. Normální smrtelníky více zajímá, o čem příběh Krize identity je a koho v něm potkají.

Zápletka téhle superhrdinské série je vlastně dost jednoduchá. Někdo zavraždil manželku Ralpha Dibnyho, kterého skalní fanoušci DC znají jako Elongated Mana (poprvé se na stránkách komiksů objevil v roce 1960). Je jedno, jestli to byli Mladí Titáni, členové Ligy spravedlnosti nebo The Outsiders, Sue Dibnyovou měli rádi všichni, takže její smrt otřásla opravdu každým opláštěnkovaným hrdinou od Gothamu přes Metropolis až po Opal City. Navíc každý má rodiče, děti, manželky a manžele, kteří mohou být dalším cílem neznámého vraha. Proto se hned po pohřbu rozjíždí pátrání. Podezřelých je mnoho, a tak se superhrdinové rozdělí do pátracích týmů a každá parta si vezme na paškál jiného padoucha či skupinu padouchů.

Z těch známějších tváří stojí za zmínku především Green Arrow, Flash a Green Lantern. Ale v příběhu se mihnou snad všechny (nebo skoro všechny postavy), které známe z komiksů a filmů. Nicméně takové celebrity jako například Batman, Superman či Wonder Woman jsou tady spíše postavami vedlejšími. Ze známějších záporáků se tu objeví například Deadshot či Deathstroke. Ovšem i tady je třeba zmínit, že hlavní role patří u nás méně známým postavám.

„Brad Meltzer a Ralph Morales jsou studenty lidskosti.“ (z předmluvy Josse Whedona)

Když Joss Whedon v předmluvě zmiňuje jako studenta lidskosti nejen Meltzera, ale také Moralese, nedělá to jen z úcty ke kolegům z branže. Protože jestli něco na Moralesově kresbě zaujme nejvíce, není to ani tak dynamika soubojů, či citlivost, s jakou dokáže pracovat s ikonickými postavami, ale především emoce, které do jejich tváří dokázal vtisknout. A to mnohdy navzdory maskám, pod kterými se skrývají. Zároveň je vtipné, že každé z nich vtiskl tvář nějakého herce, herečky či jiné popkulturní ikony. Například Flash nosí tvář Brada Pitta, či Nightwing obličej Johnnyho Deppa. Kompletní obsazení Krize identity je také součástí bonusů.

Byť je Krize identity v první řadě superhrdinskou detektivkou plnou clifhangerů a překvapivých odhalení, je zároveň sondou do duše superhrdinů. Strach o své blízké, láska a nenávist, tohle všechno je nedílnou součástí příběhu a jeho postav. A čtenář jen může tiše žasnout, jak skvěle s těmito emocemi scenárista i kreslíř pracují. A nejde jen o to, že někteří superhrdinové nejednají až tak čistě a někteří padouši jsou v mnoha ohledech vzornými otci od rodin. Nebál bych se srovnání s Watchmen Alana Moora. I když Meltzer v Krizi identity nedosahuje takové hloubky v rozborech superhrdinské morálky jako slavný northamptonský rodák.

Pro znalce je pak kniha přehlídkou skrytých i zjevných odkazů na zlatý věk superhrdinských komiksů. Ostatně tomu se věnují oba autoři v obsáhlé kapitole, v níž pitvají Krizi identity takřka stránku po stránce. Ta je součástí bonusů stejně jako část scénáře, galerie skic a alternativních obálek a je asi tím nejlepším, co bonusová část obsahuje.

Krize identity je v rámci DC komiksů výjimečným počinem, ke kterému se stojí za to vrátit více než jednou. A to navzdory tomu, že po prvním čtení budete vědět, kdo je vrah.

Vydala: CREW, 2022
Scénář: Brad Meltzer