Vztek a další hrůzné příběhy rozbitých lidí

Jakýkoliv lidský život s sebou přináší kromě toho dobrého i nemalé množství tragiky. Pokud je miska vah vychýlena až příliš do negativní roviny, dochází k nezvratnému rozbití lidské bytosti.

A právě o těchto případech vypráví americká spisovatelka Lucy Taylor, jejíž dílo poprvé v ucelenější podobě představuje českému čtenáři nakladatelství Golden Dog v povídkové sbírce s naprosto výmluvným názvem Vztek a další příběhy. Krom novely Vztek, po níž je celá pojmenována, kniha obsahuje i dalších sedm tematicky ladících hororových povídek.

Vztek
Loony Flynn má být předčasně propuštěn z vězení. Tam si odpykává trest za těžké ublížení na zdraví. Ještě než přijde jeho vysněný den a znovunabytí svobody, vede znepokojivý rozhovor se svou matkou. Ta jej před brzkým opuštěním ochrany vězeňských zdí varuje, protože má špatnou předtuchu. Loony pochopitelně varování své bláznivé matky ignoruje. Už se nemůže dočkat propuštění a návratu do života. Tím se dává do pohybu sled drastických a krvavých událostí, které jej staví do role démona pomsty svého soukromého Očistce.

Stvoření ženy
Dospívání a hledání vlastní identity bývá bolestivé i za normálních okolností, kdy prostředí není nepřátelským místem. Dvojice dětí pokřivených ve své identitě se rozhodne si vytvořit vlastní ženu, a přitom podstatu ženskosti nenávidí. Nemůže to skončit jinak než tragicky pro někoho dalšího, kdo se ve špatný čas nachází v jejich blízkosti.

Věci, o kterých se nemluví
Traumata hluboce zasutá v podvědomí člověka si cestu do jeho vědomí stejně najdou, ať už dříve či později. O tom se přesvědčí i muž středních let, jehož přítelkyně se snaží aktivně a vědomě pracovat na svém vnitřním dítěti. Při postelových hrátkách vznese pro muže nepředstavitelný požadavek, čímž osvobodí jeho dávno vytěsněné a hlavně nepřekonané trauma.

Zlatíčka
Vlivem zničujících kataklyzmatických změn v minulosti oceány pozřely většinu pevniny. Zbytky živořícího lidstva trpí hladem, nemocemi a vzpomínkami na svět, který se již nevrátí. Současně se na souši objeví dávno vyhynulí trilobiti. Navíc se začnou šířit zvěsti, že z mořských hlubin vystupuje ještě něco jiného, většího a nebezpečnějšího.

V jeskyni delikátních pěvců
Jeskynní komplex Brotterling je opředen mýty a povídačkami, které si mezi sebou rádi vyprávějí místní speleologové. Vše se změní, když se jeden z nich nevrátí na povrch a následně je přerušen kontakt i se záchrannou skupinou. To vede hlavní hrdinku Karyn, která nebyla do původní záchranné skupiny vybrána, k velice odvážnému rozhodnutí, podpořenému její vírou v pravdivost hrůzných zkazek o jeskynním komplexu. Díky své speciální schopnosti by mohla uspět, ale!

La Señora Blanca
Stařenka Lupe dožívá své hořké dny v domově důchodců. Krom přání vlastní smrti má již jen jediné další přání: Setkat se se Smrtí, aby se jí zeptala, proč si jejího milovaného manžela Nalda odvedla už před tak dlouho dobou, když oba jí věnovali tolik obětin a modliteb a nejen to. Druhé přání se jí přece jen vyplní, když si „La Santa Muerte“ přijde pro jednu obyvatelku v domově. Lupe ji za bezesné noci zahlédne a svoji otázku může Smrti konečně položit.

Extrémofilové
Bratr frontmana metalové kapely zemře za nevysvětlitelných okolností v Antarktidě. Magnus Ochoa nemůže získat klid, dokud toto nehostinné a podivné místo sám nenavštíví. A koncert, který následně po jeho návratu skupina Extremophile zahraje, bude opravdu drsný i pro ty nejdrsnější vyznavače metalové hudby.

Jak umírají praví muži
Trojici přátel přivádí do Thajska nejen vidina laciného a všudypřítomného povyražení, nýbrž i vzájemně si daný slib. A i když se nejedná o žádná ořezávátka, jednoho toto podniknuté dobrodružství zasahuje opravdu citelně. Obzvlášť když mu Thajsko nemilosrdně ukáže svou stinnou tvář.

Lucy Taylor ve všech uvedených příbězích ukazuje nápadité příklady těch nejtemnějších podstat ztrát lidskosti. Sleduje až mrazivě zajímavou myšlenku. Nezáleží na tom, jestli k této ztrátě dojde člověk vlastním rozhodnutím anebo destruktivními vlivy prostředí. Jedno souvisí s druhým a čtenář zde na nikoho nevinného prostě a jednoduše nenarazí. Pojmy jako naděje a spása jsou již dávno mrtvé, zahnívající. A dokonce ani ty nezemřely přirozenou cestou.

Tato kniha je opravdu drsná! Ať už nápaditými tématy, uvěřitelnými charaktery hlavních postav, které jsou současně vypravěči, i sugestivně vymalovaným prostředím (dnešnímu člověku dobře známým i fantaskním). Čtenář je okamžitě nemilosrdně vtažen do dravého proudu autorčiných slov. Je stržen pod hladinu explicitně popsaných temných obrazů, kde nemůže ani dýchat, natož aby mohl lehce strávit toto nechutně fascinující degustační menu čítající osm hutných chodů. Příběh po příběhu jej naplňují, jen co knihu otevře a na vlastní nebezpečí se do ní začte. Snad se po jejím dočtení a zaklapnutí pro čtenáře najde ještě nějaká naděje v poučení, jinak už nikde jinde.

Vydal: Golden Dog, 2022
Původní název: Spree and Other Stories (2018)
Překlad: Martin Štefko