Nalini Singh: Záblesk vzpomínek (Psyové/měňavci 7)

Psyové, měňavci a lidé. Tři rasy, které vedle sebe vedou naprosto odlišné životy. Měňavci a lidé spolu mívají i romantické vztahy. Psyové tvoří uzavřenou skupinu bez emocí, ale bylo tomu vždycky takhle? Jak to vypadalo v časech před Utišením? Souhlasili s ním všichni psyové dobrovolně? Na to odpovídá Záblesk vzpomínek, už sedmý příběh z pera Nalini Singh.

Devraj Santos pracuje jako ředitel nadace Paprsek, jejímž hlavním tajným posláním je pomáhat Zapomenutým. To je označení pro skupinu, jejíž předci před sto lety opustili PsyNet, když Rada začala nelítostně zavádět protokol Utišení. Mnoho ze zakládajících členů zmizelo beze stopy. Někteří Zapomenutí svou totožnost důkladně skryli a přežili, ale jiní padli za oběť vojákům vyslaným Radou. Následujících sto let se mísili s lidmi a měňavci. A potomci některých se o svém původu nikdy nedozvěděli, ale psyské geny si nesou dál. Nadané potomky Zapomenutých vyhledává Paprsek a snaží se jim pomoci zvládnout jejich strasti i talenty.

Devraj, nejen ředitel, ale i vůdce, není v šoku, když najde před svým vchodem ležet zbitou ženu v bezvědomí. Brzy zjistí, že se jedná o psyku se ztrátou paměti. Ta žena možná slouží jako připomenutí, že jeho lidé nejsou Radou zapomenuti. Možná je tajnou zbraní v rukou nadaného telepata nebo chodící schránkou na psychický virus. Před Devrajem leží otázka, jak s neznámou ženou naložit. Katya Haasová pracovala na tajném výzkumu vedeném doktorkou Ashayou Aleineovou, ale když Ashaya s pomoci měňavců uprchla, radní Ming Le Bon se rozhodl zahladit všechny stopy. Zničil laboratoř a zavraždil její pracovníky. Katya zůstala naživu, protože Ming toužil odhalit všechna tajemství ukrytá v její hlavě.

Záblesk vzpomínek je stejně jako všechny předchozí díly paranormální romancí. Vztah Devraje a Katyi je od začátku bez budoucnosti, ale vzájemná přitažlivost se hlavnímu páru nedá upřít. Celý román má trochu temnější nádech, protože mu chybí lehkost a hravost předchozích dílů. Skoro to vypadá, že měňavci si zkrátka dokážou víc užívat a bavit se, bez ohledu na nebezpečné situace. Záblesk vzpomínek nabízí komornější hlavní dějovou linku, komplikované hlavní hrdiny a temné mraky nad jejich vztahem, který se postupně rozvíjí.

Sedmý díl série Psyové/měňavci se vrací k zápletce z Okovů minulosti (4. díl), kde se objevili Zapomenutí a ředitel organizace Paprsek, a následujícímu dílu V zajetí slasti (5. díl), kdy Ashaya opustila Katyu a laboratoř. Vztah Devraje s Katyou není tím jediným, co může kniha nabídnout. Camea se dočká i Lucas Hunter a někteří další členové jeho klanu. Další vedlejší postavy a Rada psyů řeší vlastní agendu. Zároveň celou knihu špikují vzpomínky na události před sto lety, kdy Rada začala poprvé jednat o protokolu Utišení, které sepsala pro svého syna Matthewa jeho matka Zarina Petrokovová. Tím se odhaluje celý alternativní budoucí svět a autorka přináší odpovědi na některé otázky, ale zároveň přidává úplně nové, což je u paranormální romance docela příjemně překvapivé.

Nalini Singh přidává k paranormální romantické sérii Psyové/měňavci jeden díl za druhým a drží se v rámci žánru v nadprůměru. Devraj a Katya nejsou postavy, o jejichž osudy se čtenáři zajímali už v minulých dílech, oba v nich totiž dostali jen minimum prostoru. Od Nalini Singh to tedy byl odvážný krok z nich udělat hlavní hrdiny. A tenhle pár si dokázal vybojovat sympatie, i když pro mě jsou zatím vrcholem třetí a šestá kniha série.

Čtenáři se rozhodně mají na co těšit, protože do konce první série zbývá ještě osm dílů a autorka už se zakousla do druhé volně navazující. Takže není jeden český překlad ročně málo?

Vydal: Fantom Print, 2021
Obálka: Tony Mauro