Kriaky – kronika nenápadného počátku apokalypsy

Apokalypsy nedozírných rozměrů mohou mít a také velice často mívají počátek v naprosto nenápadných událostech a na místech, kde by si průvodních jevů s nimi spojených oko moderního a světaznalého člověka ani nepovšimlo.

Poklidná obec Kriaky kdesi na východě Slovenska si žije svým obyčejným a fádním životem. Alespoň takto se to komukoliv zvenčí, kdo by do ní náhodou zabloudil, může zdát. Jenže do těchto míst prostě nikdo jen tak bezdůvodně nezabloudí.

Příběh začíná na hranici pozemku zemědělce Gustáva Drobného, kterému nikdo z místních neřekne jinak než Sedloš Gusto. Trápí jej neustále se rozšiřující jezero tvořící střed obce, které hrozí zatopením jeho pozemku. Proto se Gusto rozhodne jednat a vybudovat na hranici svého gruntu hráz, aby v tom jezeru jednou provždy zabránil.

Ester Hlučná, mladá žena z města, má velmi zvláštní zálibu. Je ráda v blízkosti dětí a velice ráda je pozoruje při jejich hrách. Dokonce by se dalo říci, že z nich přímo načerpává sílu, kterou poté přenáší do svých obrazů, na nichž jsou zachyceny pochopitelně opět děti. Vše se změní po temné vizi ze snu, kterou Ester musí zaznamenat na plátno, a něco ji nutí odhalit a vysvětlit podstatu výjevu zachyceného na plátně. Zjištěné indicie ji zavedou do malé vesničky na východě, jejíž název je Ester, sama zatím neví proč, povědomý.

Bývalý policista a současný soukromý detektiv Rúfus Šípka, kterého od policie vyhodili, jelikož nejdříve střílel a až následně se ptal, přijme zakázku na objasnění zmizení mrtvé dívky, jejíž tělo se ztratilo za zvláštních okolností deset let poté, co bylo uloženo k poklidnému odpočinku do hrobu na malém venkovském hřbitově. Vydává se tuto záhadu objasnit spolu s blízkým spolupracovníkem a přítelem přímo do terénu.

Z pohledu těchto tří hlavních postav vypráví autor Lukáš Polák příběh, usazený do poklidného prostředí fiktivní vesničky Kriaky na východě Slovenska. Spisovatel sám se netají svou vášní ke Stephenu Kingovi a H. P. Lovecraftovi, jejichž tvorba a mytologický symbolizmus vypravěčského projevu do značně velké míry ovlivnila i jeho dílo.

Čtenář zde nalezne místo, které je sice na mapě, ovšem nikdo z vnějšího světa do něj bezdůvodně nezabloudí. Jsou zde lidé s výjimečnými schopnostmi, a to jak těmi dobrými, tak i těmi náležejícími temnotě. Nalézá se zde něco temného, symbolizované dříve zmíněným jezerem, které je navíc mezi místními opředeno až fantaskními legendami o vodníkovi, jezerní paní či siréně. Nachází se tu malá skupinka zasvěcených (vyvolených), kteří vědí více než ostatní a sledují záměr vůle něčeho starého nepatřícího do tohoto světa, něčeho, co přesahuje chápání prostého člověka. To vše a ještě něco navíc čtenář nalezne na stránkách knihy Kriaky.

Lukáš Polák zvolil velice svižný vypravěčský styl, někdy až přespříliš. Nemalé množství scén by si jistě zasloužilo – už pro lepší požitek z četby – rozvést trochu více do hloubky. To ovšem neubírá nic na čtivosti a spádovosti samotného děje, v němž autor přechází plynule ve vyprávění z pohledů tří, respektive hlavně dvou postav. Čtenáře doslova hodí do příběhu jako do pomyslného rozpínajícího se Kriakovského jezera. Protáhne jej tím pádem bez zbytečných řečí kolem a v pořádku od jeho začátku až po konec, o kterém ani ten nejnaivnější čtenář nemůže předpokládat, že bude šťastný.

Zjednodušené vize temného lovecraftovského světa spojené s temnotou ukrytou v kingovských postavách zasazených do poklidného slovenského venkova na východě země, kde už nic není, jsou pro milovníky tuzemského hororu takovým prostým literárním bonusem, hodícím se na příjemné čtení někde na chatě, u vody, anebo dokonce při cestě na některé z odlehlejších míst, kde obyvatelé jsou rázovití a lišky dávají dobrou noc.

Vydáno: vlastním nákladem
Rok vydání: 2021
Jazyk: slovenský