Černý Leopard, Rudý Vlk – krvavá Afrika plná mýtů a legend

Příběhů, které by vycházely z jiné než evropské kultury, z jiných tradic a legend, v posledních letech zdárně přibývá. Konečně tak dostává prostor i africká mytologie. Otázkou zůstává, nakolik je pro nás stravitelná.

Vlk má nos, sakra dobrý nos. Toho daru je třeba využít, takže se nechává najímat k hledání věcí a lidí, kteří nechtějí být nalezeni (mluvíme tu o tom, že je schopen je přitáhnout zpátky třeba i z říše mrtvých). Poslední prácička se ale zvrtla – jak se koneckonců dozvíte hned z první věty. Vlk teď hnije ve vězení a čeká na popravu. Jelikož je ale velmi známý, má možnost ještě před skonem vypovědět svůj životní příběh místnímu inkvizitorovi. Tak to udělá – a začne pěkně od začátku, od dětství a dospívání.

Marlon James je autor, před nímž je potřeba beze sporu smeknout. To, jakým způsobem dokázal vdechnout život příběhu, který jako by vypadl ze starodávných legend, je fascinující. Marlon James velmi věrně napodobil jazyk, témata i celkový způsob narace domorodých afrických kmenů a skutečně si zaslouží celou řadu nominací a ocenění, která za první díl trilogie Temná hvězda získal (z těch žánrově nejvýznamnějších zmiňme alespoň Locus v kategorii horor za rok 2020). Pokud si s tímto způsobem vyprávění takříkajíc sednete, knihu zhltnete a nadšení je víceméně zaručeno. Pokud se vám styl vyprávění ale líbit nebude, knihu během první stovky stran zaklapnete a už ji nikdy znovu neotevřete. A v čem ta jinakost přesně spočívá?

V první řadě jde o kombinaci naivity vyprávění s vulgaritou, leckdy až vyloženě perverzitou. Je to pochopitelné, protože sexuální život je běžnou součástí lidského bytí a obzvlášť v případě domorodých kmenů je na něj nahlíženo jinak. Máloco je tabu, ale zároveň mládeži nikdo nic pořádně nevysvětlí, takže je na ní, aby všechno víceméně odkoukala. Nezkušený a naivní pohled na věci, které běžně známe – dost často i v relativně útlém věku –, může pak místy působit až směšně. (Opět je dobré zdůraznit, že je to záměr.) Kromě toho řada věcí je v naší kultuře zcela nepřijatelných nebo přinejmenším lehce za hranou a číst o nich je v lepším případě nekomfortní. Jako příklad uvedu kanibalismus nebo téma mužské/ženské obřízky, která je součástí rituálů dospívání, jimž je v začátcích knihy věnován velký prostor.

Černý Leopard, Rudý Vlk je také místy nebývale krvavý. Není to nic, s čím by se čtenáři fantastiky nesetkali už dříve – výše zmiňovaný kanibalismus, různé druhy zabíjení, mrzačení či sadistických rituálů. Je to ale opět optika, s níž na dění nahlíží Vlk a s níž věci popisuje, která tomu dává daleko hrůznější, často až nechutný rozměr.

Celé vyprávění také působí jaksi zkratkovitě a zmateně – jak bylo několikrát trefně podotknuto: halucinačně. Co se skutečně stalo, co je přibarvená pravda a co vyloženě lež? Náhodně zasazené střípky mytologie jen pomáhají celkovému chaosu. Nakonec to (víceméně) dává smysl a výsledný obraz se pomalu rýsuje, ale na patře ulpívá pachuť zmatku a nesrozumitelnosti, stejně jako snah vytvořit za každou cenu něco, co osloví pouze intelektuálněji zaměřené čtenáře. Což není nic proti ničemu – osobně také vítám knihy, které čtenářům nic nedají zadarmo. Ovšem v případě trilogie Temná hvězda ve mně hlodá nevítaná otázka, zda to celé není tak trochu tendenční.

Černý Leopard, Rudý Vlk je vcelku kontroverzní kniha, kterou lze buď milovat a vychvalovat do nebes, nebo nesnášet (nejen proto, že je z ní člověku úzko a hrozí místy i rozbouřený žaludek). Marlonu Jamesovi se nedá upřít vypravěčský talent, který vzhledem k jeho autorskému záměru hraničí takřka s genialitou. Nutno však říci, že já se po počátečním nadšení s knihou poměrně záhy rozkmotřila a společnou řeč už jsme nenalezly.

PS: Musím také přiznat, že mi Černý Leopard, Rudý Vlk velmi připomínal knihu Kdo se bojí smrti od Nnedi Okorafor. Nejen totožným způsobem vyprávění, kdy Okorafor také dokázala věrohodně napodobit domorodou naraci, ale i tím, že obě knihy začínají úplně stejně: hlavní hrdina sedí ve vězení, čeká na popravu a mezitím vypráví svůj životní příběh…

Vydal: Slovart, 2021
Překlad: Ladislav Šenkyřík
Počet stran: 640