Tráva a její všemožné projevy

Člověk před svou minulostí neuteče. Pokud se mu ji nepodaří vyřešit, může ji maximálně odsunout na čas do pozadí, uspanou a vyčkávající. Co se ovšem stane, když se spolu s ní vrátí i něco nového, nepřirozeného?

Sheila je vyzvána, aby identifikovala svého bývalého manžela, který zahynul při pádu letadla spolu s novou manželkou kdesi v mokřadech jižní Georgie. Bláhově si myslela, že pohledem na jeho mrtvé tělo ležící v márnici uzavře konečně vše z minulosti, co souviselo s jejich nepodařeným manželstvím. Opak se ovšem stává pravdou a při pohledu na mrtvolu propíchanou stébly ostřice se jí vrací zpátky do vědomí to bolestivé z jejího vztahu s člověkem, jenž nezvládal závislost na alkoholu a své výbuchy agresivity. Jistou ironií života je navíc vyzvána jako nejbližší žijící „příbuzná“, aby zařídila náležitosti ohledně pohřbu. A aby toho nebylo málo, z návštěvy maloměstské márnice si odveze s sebou domů něco nepřirozeného. Něco, co o své přítomnosti v Sheilině životě začne dávat vědět sice pozvolna, avšak s každým dalším projevem o to razantněji.

Kontroverzní weird fiction novelu Tráva napsala americká spisovatelka Anya Martin. Žena, která o fenoménu domácího násilí, jež sama zažívala dlouhá léta na vlastní kůži, dokáže psát s lehkostí imaginace za pomoci explicitních snových prostředků hororového subžánru weird fiction. Erotičnost se mísí se slizkým hnusem, snovost s bolestnou reálností neupřímného světa, jenž hluboké jizvy bolesti jednotlivce nedokáže chápat.

Motiv trávy je zde využit bezezbytku. Ať už jde o marihuanu, která má Sheile pomoci zvládat nápor nadměrně stresových situací, přes domácí květiny, jejichž pravidelným rituálním zaléváním se snaží meditativně dostat do vnitřního klidu, stejně jako opečováváním květinové zahrady kolem svého domu, až po mrtvé tělo jejího bývalého manžela „prorostlé“ travními stébly. O jisté rostlinné podstatě Sheilina nepřirozeného společníka a záři zelené barvy ani nemluvě.

Nově vzniklé nakladatelství Medusa již svým prvním vydaným titulem dává poměrně jasnou zprávu o tom, jakým směrem se hodlá ubírat. V jeho čele stojí Roman Tilcer, který zužitkoval své mnoholeté překladatelské zkušenosti a rozhodl se věnovat titulům, které jsou na našem současném knižním trhu spíše raritami, neboť jsou zavedenými nakladatelstvími povětšinou přehlíženy. Převzal úžasnou obálku původního vydání Trávy od Jeanne D’Angelo, jež svou zelenou barvou vystihuje smysl knihy, a nechal její stránky doplnit evokativními vnitřními černobílými ilustracemi od téže umělkyně.

Překlad se Romanu Tilcerovi povedl na výbornou, dokázal v něm plně vystihnout potenciál všech popkulturních a žánrových odkazů, kterými autorka ve svém textu rozhodně nešetřila, jakož i jemné nuance v příběhu jen naznačené, takže nevyzněly do ztracena.

Pro hladového čtenáře se novela Tráva může zdát takovou literární jednohubkou, kterou zkonzumuje na jeden nepříliš dlouhý zátah, ovšem trávit ji bude ještě dlouho poté, co knihu zaklapne a uloží do knihovny.

Vydalo: Nakladatelství Medusa, 2021
Původní název: Grass
Překlad: Roman Tilcer