Když padaly hvězdy – Jan Kucin vyplul na dobrodružnou plavbu do vod fantastiky

Jsou čtenáři, kteří netrpělivě bombardují své oblíbené autory otázkami „Kdy už dopíšete další díl? Kdy vyjde vaše další knížka?“ A pak jsou tu ti, kterým už nestačí jenom číst cizí příběhy, ale rozhodnou se vyprávět ty svoje. Stanou se z nich učedníci kalamáře či klávesnice.

Někteří autoři pilují do nekonečna každou povídku, obesílají literární soutěže a tiše doufají, že jim jednou jejich vysněný román vyjde. Jiní se do toho vrhnou po hlavě a hned stvoří čtyřdílnou ságu, nebo alespoň její první díl. Jedni svou ságu nakonec strčí do šuplíku, nebo vydají samonákladem, a pak je tu malá skupinka těch, kteří mají obrovské štěstí, že jejich prvotina vyjde v renomovaném nakladatelství. Do té poslední miniaturní skupinky patří brněnský učitel tělocviku Jan Kucin, jehož prvotinu vydalo nakladatelství Host.

Svět, v němž zemřela magie

Kdysi dávno byl svět prostoupen magií. Ale mágové, kteří jí ovládali, nebyli žádní Gandalfové šedí. Spíš šlo o partu Sarumanů a Sauronů. Zkrátka a dobře tyranie téhle sebranky dohnala obyvatele Elisianského království ke vzpouře. S podporou bohů a pod vedením mocného válečníka svrhlo lidstvo kruté mágy a získalo svobodu. To se stalo podle legend a učení Nebeského řádu před šesti sty lety. Tehdy také v poslední bitvě zahynuli bohové a ze světa zmizela magie. A také kouzla a magické bytosti. Zůstali jen lidé. Nové náboženství zastoupené právě kněžími Nebeského řádu zapovídalo o magii mluvit, natož se ji snažit, nedej bohové, znovu vzkřísit. Jenže magie se neptá, jestli o ni král či velekněz stojí.

Padouch nebo hrdina, my jsme jedna rodina

Dokumenty a úryvky z kronik, jimiž příběh Jan Kucin prokládá, dokazují, že svůj svět promyslel do nejmenších podrobností, a to včetně legend a historie. Jenže co by byl sebevíc propracovaný svět bez hrdinů? Jen zvučící zvon a dunící kov. Zalidnil Elisianské království členy obchodního klanu Bertonů spřízněnými se samotným králem. Zatímco stárnoucí Vladimir pevnou rukou vládne impériu a zasvěcuje syna Doriana do tajů vedení obchodu, mladší syn Erik se věnuje studiu a knihám pod vedením nejvyšších autorit z řad mistrů Nebeského řádu. Relativně poklidný život obou bratrů se změní ve chvíli, kdy se na prahu jejich rodového sídla zjeví pirátský kapitán Solomon Heyk, dávný otcův společník a postrach oceánů, se zprávou, že se magie znovu probouzí. A kdo ovládne magii, ten vkročí do nové éry se všemi trumfy v kapse.

Široce rozkročená prvotina s propracovanou mytologií

Kucinova kniha připomíná košatý strom, z jehož kmene vyrůstají tu silnější, tu tenčí větve. Tou první je Erik, který se na popud svého otce vydává do nitra kontinentu, aby zde v srdci Vrbenské vrchoviny pátral po magickém stromu, zatímco se jeho bratr snaží ovládnout zločinecké podsvětí hlavního města. Jenže pomyslnou korunu tohoto stromu netvoří jen tyhle hlavní větve, ale také spousta menších, ovšem neméně důležitých. Slovutný pirátský kapitán se znovu vydává na moře a čelí nejedné výzvě, zatímco na druhé straně světa tajemní horalové bojují proti démonům vzešlým z hlubin hvozdu. Potom jsou tu ještě příběhy od táborových ohňů a dávné legendy zachycené v kronikách. Všechny tyto větve a větvičky tvoří košatou korunu, jejíž vrchol se ztrácí v neznámu.

Originální svět, spousta atraktivních míst, hrdinové, kteří nejsou černobílí, a několik pěkných dějových zvratů jsou tím, co by mohlo čtenáře fantasy zaujmout. Ostatně kdo z nás rád nezavítá na palubu pirátské lodi nebo do tajemné divočiny? To všechno a ještě mnohem víc Jan Kucin ve své knize Když padaly hvězdy nabízí. Jen je třeba se obrnit trpělivostí. Tohle je běh na dlouhou trať a především díky zdlouhavým popisům občas pekelně zadrhává. Přitom by možná stačilo příběh trochu prostříhat a některé vedlejší větvičky odstranit úplně. Elisiánské království je však teprve na začátku nové éry a žádná dějová linka nedoběhla do úplného konce.

Vydal: Host, 2021
Obálka: Veronika Cágová
Počet stran: 592