Umrlčí věnec – sbírka hrůzně omamných květů

Není víc osvěžujícího pocitu nežli znovuobjevování kvalitních děl (z povědomí lidí dávno ztracených) českých autorů, z nemalé části bohužel též zapomenutých. Obzvláště pokud se nejedná o nic menšího než výjimečné spojení hororu a poezie. O to více povznášející je zjištění, že se stále ještě najdou lidé, kteří se nebojí vynaložit nemalé úsilí a čas, aby takováto úžasná kniha mohla spatřit světlo světa.

Žánrové nakladatelství Golden Dog se toho rozhodně nezaleklo a po vydání antologie současné hororové poezie pod hlavičkou edice HorrorCon s názvem Co číhá v temnotách (2020) přichází na svět exkluzivní výbor hororových balad 19. století. Její sestavení mají na své nejčernější svědomí Petr Boček s Honzou Vojtíškem a mohou být na tuto sbírku zcela jistě náležitě hrdí. Již samotný název Umrlčí věnec slibuje osobní a nepřenosné čtenářské zážitky, které se dají prožít jen a pouze na vlastní husí kůži.

Vyjmenovávání autorů (seznam zde) by bylo pomyslným nošením dříví do lesa. Polovina z nich je nesmazatelně zapsána ve školních osnovách českého jazyka. Tu druhou polovici už zná prakticky málokdo. To ovšem nemění nic na faktu, že se čtenář s prvními může seznámit z jiného úhlu pohledu, než jej učili ve škole, a ty druhé poznat úplně nově, už i jen díky medailonkům, jež duo Boček a Vojtíšek k jednotlivým autorům připojilo. U některých dokonce i s dobovou poznámkou samotného autora.

Jednotlivé básně možná leckoho překvapí krásnou svěží češtinou (s ohledem na dobu vzniku), čím však ohromí rozhodně, je jejich vypovídací hodnota s barvitým líčením příběhů v nich obsažených. Ty jsou plné archetypálních symbolů o proviněních, jedno jestli nechtěných či záměrných, po kterých vždy následuje zasloužený trest. Jednoznačně nejlehčími proviněními jsou zde nedodržení slibu nebo neuposlechnutí dobré rady. Jinak jsou básně plné krvavých vražd, a to páchaných nejen dospělými lidmi na sobě navzájem, nýbrž i na nevinných nechtěných nekřtěňátkách.

Dalším hojným motivem je znesvěcující vykrádání hrobů. Ať se jedná o odcizování osobních předmětů mrtvým, obzvláště jejich rouch, anebo přímo umrlčích údů. Ty by znesvětitel rád prodal, aby alespoň trochu zahnal bídu a hlad, čímž na sebe nakonec přivolá jen hněv říše mrtvých a příchod zasloužené odplaty. Ani o nešťastně vyřčená přání, vidět se ještě jednou naposled s tím, kdo ve smrti opustil tento svět a své blízké, není nouze. A to není výčet motivů zdaleka kompletní.

Pradědové našich pradědů rozhodně hrůznou poezii psát uměli! O tom nemůže být sebemenších pochyb. A vynikající reprezentativní výbor Umrlčí věnec je toho sám o sobě tištěným důkazem. Je doslova obsypán květy. Ty jsou omamné svými hrůzostrašnými vůněmi a hypnotizující svými neveselými barvami. Mezi nimi převládají květy černé jako samotná nesmlouvavě mrazivá temnota hrobu a sytě červené právě jako prolitá rudá krev všech nevinných obětí.

Vydal: Golden Dog, 2021
Počet stran: 280
Cena: 299 Kč (v e-shopu Golden Dog za 249 Kč)