Andělský mág – zázraky za vysokou cenu

Garth Nix je jméno českým čtenářům dozajista známé. Jeho knihy jsou na našem trhu k dostání už skoro dvacet let a stále se řadí mezi to lepší, co může dobrodružná literatura pro mládež nabídnout. Autor neusnul na vavřínech a stále publikuje. Fragment vydal koncem loňského roku jeho nejnovější román Andělský mág.

Když Ystaru zničila pandemie popelavé krve, která zabila většinu obyvatel nebo je proměnila v příšery, andělé svou magií uzavřeli tamní hranice, aby se nic nedostalo ven a neohrožovalo ostatní státy. Potomci uprchlíků ale neměli zdaleka vyhráno. Zatímco ostatní lidé mohli vesele praktikovat andělskou magii – přivolávat si anděly, aby jim pomáhali, s čímkoliv je napadlo, aby je chránili a léčili –, popírači (Ystařané) se po zásahu magie měnili v příšery, nebo umírali. Upínali se k víře ve znovuzrození mesiášky, jež je spasí a odvede zpět do jejich bývalé vlasti. Jenže když se Liliath skutečně objeví, není to takové, jaké všichni čekali.

Andělský mág není vyloženě špatná kniha. Ale dojíždí na to, že Garth Nix je primárně autorem rozsáhlých sérií – a k samostatně stojícím románům je nutný odlišný přístup. V sérii autorům zpravidla projde, když půlku prvního dílu seznamují čtenáře s hlavními hrdiny, ale u knihy, která má čtyři sta padesát stránek, je to nepřípustné. Stejně tak je nutné si uvědomit, že na takhle – ve své podstatě – malém rozsahu je lepší dát nižší počet postav a nezahrnovat čtenáře nepodstatnými informacemi. Jenže v případě Andělského mága to vypadá, jako by se autor až v druhé půlce knihy rozhodl, že z toho nakonec bude pouze samostatný román – ale už tu první polovinu zapomněl na základě tohoto rozhodnutí upravit…

Garth Nix má neskutečnou představivost – tak jako ve svých předchozích knihách i tady stvořil propracovaný okouzlující svět s vlastní historií, politikou, mytologií a velice specifickým magickým systémem. Má to nápad, šmrnc a je znát, že si autor všechno důkladně promyslel. Bohužel předkládá historické a politické vsuvky (o sáhodlouhých architektonických popisech nemluvě) víceméně v každé kapitole na úkor děje a vývoje postav. Přičemž pro příběh jako takový má význam necelá třetina informací obsažených v textu. Vývoj vztahů mezi postavami je velice rychlý, čímž místy ztrácí na uvěřitelnosti – a přitom jsou jednotliví hrdinové zajímaví a Garth Nix jim navíc přidělil i neokoukaná povolání, což bylo milé zpestření. Závěr knihy je pak vyloženě uspěchaný – ale to je věc, na kterou jsou čtenáři Nixových knih už zvyklí, protože je to u něj poměrně běžný jev.

Andělský mág má řadu silných momentů, dobrých nápadů a některé scény jsou takřka geniální. Bohužel se značná část toho utopí pod nedůležitými popisy, nadbytkem informací a v moři nepodstatných, epizodních postav. A nezachrání to ani zjevná inspirace dílem Alexandra Dumase.

Naopak velice kladně hodnotím autorův přístup k problematice hýbající dnešním světem – ať už se jedná o barvu pleti hrdinů, rovnoprávnost (ženy na vysokých politických a vojenských postech) či sexuální orientaci. Všechno je do knihy zakomponováno nenásilně, působí to zcela přirozeným dojmem. Postavy k podobným otázkám přistupují také dobře – prostě je vůbec neřeší, nic nepitvají, nad ničím se nepozastavují a jednoduše berou věci takové, jaké jsou, protože je to pro ně zcela normální a přirozené. Což je podle mě skvělé. Šéfuje vám ženská? Kamarádíte se s černochem? Jste holka a vrháte zamilované pohledy na jinou holku? V knize se tomu nikdo nediví, nekomentuje to, nespekuluje o tom – všichni to zkrátka berou jako zcela běžnou součást života.

Andělský mág je klasickou ukázkou knihy, kde worldbuilding v plné čáře vítězí nad příběhem a postavami. Garth Nix dokázal, že je sice skvělým vypravěčem se spoustou báječných nápadů, ale zároveň se ukázalo, že mu jednoznačně mnohem víc sedí rozsáhlé série.

Vydal: Fragment, 2020
Překlad: Kateřina Hejnová
Počet stran: 464