Petra Podolová: Futurum

V současnosti zná pověsti o Golemovi, Bruncvíkovi, o vajíčkách v Karlově mostu kdekdo, ale Praha roku 2120 má legendy a báje úplně jiné. Město, a pravděpodobně celý svět, potkala katastrofa, obydlí i infrastruktura jsou v troskách a lidé živoří. V takovém městě se pak mohou lidé i ztrácet.

Damiáš také někoho ztratil, ale na báchorky nevěří. Už rok se snaží nalézt svou společnici, s kterou vyrůstal u pěstounů. Při jedné z výprav po pražských čtvrtích se něco přihodilo a Dany zmizela neznámo kam. Dam to považuje za vlastní selhání, odešel od pěstounů a snaží se dívku najít. Kupčí s informacemi mezi jednotlivými gangy, které mají Prahu rozdělenou, a sám se snaží najít takové, které by vedly k nalezení Dany. K jeho překvapení se jedné noci Dany sama objeví v jeho skrýši. Skoro nic si nepamatuje a není taková, jaká bývala. Pamatuje si jen, že se probudila na Petříně, a ani neví, jak se dostala k Damovi. Dam chce Dany pomoci zjistit, co se stalo, a vrátit jí její starý život.

Futurum je zatím jediné větší dílo Petry Podolové, k jehož napsání ji  v roce 2018 pobídlo vyhlášení třetího ročníku literární soutěže Hvězda inkoustu, kterou vyhrála. Soutěž pořádá společnost Albatros Media a.s. a i letos je ještě možné se do soutěže přihlásit. Uzávěrka pátého ročníku je 31. ledna 2021 a tématem soutěže Feel good contemporary. Podmínky soutěže naleznete na stránkách nakladatelství Fragment.

Futurum je román především pro mládež. Spíš než o avizovaný horor jde o postapo příběh s prvky sci-fi. Odehrává v postapokalyptické Praze, kterou ovládají gangy a různé skupiny lidí, jež se snaží nejen uhájit svoje území, ale i získat převahu nad ostatními. Jak ke katastrofě došlo, se čtenář nedozví, ani to, jak se lidem podařilo katastrofu přežít. Zdroje jsou velmi omezené, přesto se nějakým způsobem dokážou lidé dostat k potravinám a lékům.

Postav vystupuje v románu celá řada, hlavními jsou Damiáš a Dany, mezi ně se dělí i kapitoly, které sledují jejich kroky a různá časová období. Jak do sebe tyto linky zapadají, se ukáže až postupem příběhu a díky nabalování informací. Romance mezi nimi není příliš rozvedena, stejně jako vztahy dalších postav.

Rozdíl mezi životem “na slunci” a v podzemních prostorách je propastný, přitom zákonitě musí svět pod zemí čerpat zdroje i z povrchu. Ale nikde není zmínka o tom, že by někde někdo něco choval nebo pěstoval, pouze se sbírají rostliny po parcích. Některé události mi připomínaly scény ze série Divergence (Veronica Roth), nebo život ve vlacích Ledové společnosti (G. J. Arnaud).

Román Futurum si určitě své nadšence najde, ale na mě působil nedodělaně, vše je zmíněno jen povrchně.

Vydal: Fragment, 2020
Obálka: Vladimír Křižan