Dracula – nejznámější upírská legenda stokrát jinak

Když tvůrce sáhne po tak protřelém námětu, jakým je příběh upíra Draculy, může chtít jednu ze tří věcí – vydělat na známém titulu, pojmout materiál jinak, znemožnit se. Jak to dopadne s tvůrci zcela nové minisérie Markem Gatissem a Stevenem Moffatem, ještě není tak úplně jisté. Někteří diváci zatím nemají jasno. A dost možná mít ani nebudou.

Nelze říci, že by se jednalo o bezduchou napodobeninu původních filmů či knihy. Tam, kde jiní tvůrci sázeli například na život reálné postavy – valašského knížete, nebo na věčný boj se zabijáky upírů s Van Helsingem v čele, sází nový počin na dějové zvraty doposud spíše opomíjené. Hlavní zápletkou prvního dílu je probuzení Jonathana Harkera v klášteře po útěku z Draculova hradu, druhého pak plavba a ztroskotání nešťastné lodi Demeter. U třetího dílu jsou pak motivy zcela smyšlené a rádoby navazující.

Celkově je celé televizní pojetí díla Brama Stokera v mnohém nové a dá se říci, že i osvěžující – ať už jde o humor perfektně zahraného hraběte v podání Claese Banga, chytré využití některých upírových schopností, jeho jasný odkaz k Belovi Lugosimu i Christopheru Leeovi. Ale dočkáme se také například Jonathana coby dosti nechutného upíra, Van Helsinga v sukních či Lucy oživlé po kremaci. Ne vše přijde divákovi povedené, ne vše je podáno uvěřitelně a ve vhodnou chvíli. Spousta scén se skvělým potenciálem je navíc často zazděna nic neříkajícími a zbytečně natahovanými pasážemi.

První dvě epizody zachraňovaly hlavně herecké výkony. Vedle zmiňovaného, dosud ne příliš známého Claese Banga, se výrazně představil také John Heffernan (Jonathan Strange & Mr. Norell, Cizinka) v roli zbídačeného Jonathana. Mezi ženskými představitelkami jednoznačně vede Dolly Wells (mihla se např. v seriálu IT Crowd, nebo ve filmu Pýcha, předsudek a zombie) v roli charismatické, neohrožené abatyše a lékařky Van Helsing. Zajímavou postavou byla také Mina Harkerová v podání půvabné Morfydd Clark (rovněž se objevila ve snímku Pýcha, předsudek a zombie). Snad poprvé jsme mohli vidět tuto hrdinku s mečem v ruce, což v dané situaci navíc nevypadalo špatně. Škoda, že postava Míny dostala tak málo prostoru.

Celkově měla minisérie spoustu dalšího potenciálu, který nakonec nebyl využit. První dvě epizody na diváka dýchnou alespoň příslibem i atmosférou, ve třetí už je všechno jinak. A to určitě není jen tím, že se děj odehrává v současnosti. Vezměme si, jak velmi podobnou látku zpracovala naše autorka Jenny Nowak, která Vlada provedla všemi časovými obdobími od středověku po současnost. Ne, ve třetí epizodě dostávají zabrat hlavně postavy – jsou jednoduše nezajímavé. A i kdyby se novodobý hrabě snažil sebevíc (a že to se mu nedá upřít), příběh o ničem ani „velké finále“ sám prostě neutáhne.

Domovská stanice: BBC One
Země původu: Velká Británie
Tvůrci: Mark Gatiss, Steven Moffat