Upíří rytíř Requiem si neklade nízké cíle

Upír, co vyznává kavalírství? Upír, který se navzdory všem svým hříchům zamiloval – a navíc do nepřítele? Inu, osud má čas od času smysl pro humor, ne že ne, a dokáže trestat velice trefným způsobem.

Upíří rytíř Requiem se stále prochází po gotickém, dekadentním Vzkříšení a snaží se přežít mocenskou válku mezi nosferatu a všemi ostatními národy, které je nesnášejí. A jako by to nebyl dostatečně velký cíl sám o sobě, hodlá ještě vysvobodit svou lásku Rebeku z upírského zajetí.

Základní premisa komiksu Pata Millse není kdovíjak složitá. Složitým ho dělá velké množství postav, jejich vzájemných vztahů a především pak zákonitosti světa Vzkříšení, které se snad ani kompletně nedají pojmout. Přesto už se v druhém svazku série Requiem – Upíří rytíř čtenář setká s menším množstvím vysvětlování, proto se čte příběh plynuleji. Nechybí tu samozřejmě temná atmosféra, cynický humor a erotika. Autor objasní, jaká historie pojí jednotlivé postavy, což částečně ozřejmí motivace k některým jejich činům. A také se tu postupně utahují smyčky jednotlivých spiknutí. Druhá kniha série je plná akce, ale na rozdíl od prvního dílu tentokrát nepůsobí samoúčelně – posouvá děj nebo odhaluje důležité informace.

Pat Mills už dále nerozšiřuje mytologii svého světa, jen ji pevněji ukotvuje v příběhu. Jelikož se tu díky tomu některé motivy z prvního dílu opakují, nevyvolávají už autorovy nápady pocit bezuzdného mrhání. Komiks si stále zachovává nebývalou porci originality – na čemž má podíl jeho cynismus a černý humor, stejně jako narážky na historii, vhodně zasazené do kontextu světa Vzkříšení –, přesto druhá kniha působí více koherentním dojmem. Možná je to tím, že už si člověk mohl zvyknout na Millsův způsob vyprávění, nebo možná autor už opravdu nepracuje s tolika novými prvky.

Co se týče kresby, té se zkrátka nedá mnoho vytknout. Ve druhém svazku je ještě více dvoustránkových scén, v nichž si Olivier Ledroit pohrál s kompozicí jednotlivých panelů. Čas od času se mu povedl zdařilý kousek, když velký obraz, který figuruje jako pozadí, je zároveň v různých detailech součástí jednotlivých menších panelů. Celkově tu v případě Requiem dostává pojem „plnobarevný komiks“ nový rozměr, protože málokdy se tu člověk setká s bílým pozadím mezi panely – Ledroit tam vždycky něco propašuje: budovy, oheň nebo alespoň magické symboly. Ani v této knize nechybí nějaký ten easter egg a kromě toho se tentokrát Ledroit v hojné míře věnoval očnímu kontaktu – obzvlášť když se potkávají jednotlivé oběti a jejich vrazi. Často tu tak čtenář narazí na detailní obrázek něčích očí – je to místy lehce znepokojivé.

Stejně jako v případě první knihy by se tu dala najít řada objektivních nedostatků, co se týče příběhu a způsobu jeho vyprávění – nicméně je jich již méně. Kresba a atmosféra, kterou se podařilo Millsovi a Ledroitovi společně vytvořit, udrží vaši pozornost, budete si ji užívat a dokážete díky tomu být vůči menším chybkám shovívaví.

Vydal: Crew, 2019
Překlad: Štěpán Kopřiva
Počet stran: 184