Marissa Meyerová: Protivníci

Po dlouhém úsilí se Renegátům podařilo vytvořit tu nejmocnější zbraň proti Výjimečným. Události nabírají spád a Nova bude muset rychle vymyslet, jaké budou její další kroky. Novino soustředění však narušuje Adrian a její kolegyně Dana, která je vůči ní ostražitá. V časové tísni musí dokončit svou misi a pokusit se využít veškeré informace o nové tajné zbrani.

Nova, chycená mezi oběma tábory, to nemá vůbec snadné a často se to v ní pře. Stejně jako v Adrianovi. Nova řeší citové i morální problémy, který jí dvojí život přináší. Adrian se zase nechce vzdát svého alter ega, ale nemůže se k němu jen tak přihlásit, protože není vřele přijímáno. Zároveň oběma pořád vrtá hlavou, jak se to mezi nimi vyvíjí. Oba hrdinové také uvažují o tom, co si zaslouží a jaký by jejich svět mohl být. Čtenář celkem snadno chápe jejich úhel pohledu.

Marissa Meyerová do příběhu zapracovala pár ukázek společenského života. Postavy z Frostbitina týmu jsou ještě arogantnější a méně sympatické než v prvním díle Renegáti. Nových Výjimečných se v příběhu moc neobjeví.

Série Renegáti se odehrává ve městě Gatlon, kde bok po boku žijí lidé a Výjimeční. Výjimeční se dříve ukrývali, neboť je lidé zabíjeli, ale po revoluci Ace Anarchisty se už skrývat nemusí. Avšak v době Anarchie se společnost ocitla v chaosu a kriminalita jen bujela, parta Výjimečných se proto rozhodla zakročit, a tak vznikli Renegáti. Nyní už existuje velká organizace Výjimečných, která město chrání a v podstatě i řídí. Poražených Anarchistů, stoupenců Ace Anarchisty, moc nezbylo a jsou nuceni se schovávat.

Komiksem inspirovaná young adult fantasy Protivníci má sice pozvolný průběh, ale konec je strhující a plný napětí. Akčních scén se objeví poskrovnu, většina knihy spíše vede čtenáře k zamyšlení. Autorka oproti prvnímu dílu ještě silněji ukazuje, že svět není černobílý. Píše o tom, jak moc a ta správná strana může člověka změnit, jak lidé své postavení a cíle ostatních dokážou zneužít. Ti dobří si nastavují pravidla, která jsou ne vždy efektivní a praktická v boji proti zločincům. Skrz Novu je čtenářovi předhozena otázka práv zločinců – jejich odlidšťování či „spravedlivé“ soudy.

Marissa Meyerová také dělá narážky na rozdílnost názorů, a na to, co je nutno udělat k dosažení změny a jak s tím souvisí zavržení činů druhých. Autorka však nevnesla moc světla do celkem šokujícího zjištění z konce minulého dílu, snad se toho čtenáři dočkají v dalším díle.

Protivníci jsou vyprávěni ve třetí osobě, střídavě z pohledu Novy a Adriana. Čtení nepřekáží složitá souvětí. Popisů je o trochu více, ale značnou část zabírají myšlenky hlavních hrdinů. Uvolněnější atmosféru podporuje občasný humor Adrianova týmu a také dění mezi Adrianem a Novou.

Protivníky bych doporučila čtenářům, kteří mají rádi příběhy s myšlenkou. Tato kniha také sedne těm, kterým se líbí číst myšlenky postav a nelpí na akčních scénách.

Vydal: Egmont, 2019
Překlad: Petra Babuláková