Rick Riordan: Zrádný labyrint (Apollónův pád 3)

Puberťák Lester Papadopoulos, ještě nedávno mocný řecký bůh Apollón, pokračuje v strastiplném putování, aby napravil své chyby a zavděčil se božsky arogantnímu otci Diovi.

Na cestě za osvobozením posvátných věštíren se Lester společně s polobohyní Meg přesunul z Indianapolisu do Palm Spings. Společnost jim dělá Grover, který už si z první ruky užil dobrodružství s proslulým polobožském hrdinou a průšvihářem Percym Jacksonem a něco ho jen tak nerozhází. Přesto pro ně mohla být záchrana Sibyly a střetnutí se třetím ze zákeřných imperátorů příliš velké sousto. Naštěstí mají nové spojence i osvědčené hrdiny na své straně. Bohužel čas se jim krátí a Lester se musí bezpodmínečně dostat do tábora Jupiter k římským polobohům.

Zrádný labyrint, třetí díl americké young adult série pro mládež o antických polobozích a jednom padlém Olympanovi, načíná velmi osobní témata z života hlavních postav. Své neradostné minulosti bude muset čelit Meg, protože tohle dítě to může dotáhnout mezi polobohy daleko, což je u potomka pouhé bohyně sklizně a zemědělství šokující. Kdo však Meg pozná, zjistí, že má co do činění s pubertální laskavou drsňačkou, která se k Lesterovi jako parťačka skvěle hodí. Bývalý bůh Apollón prochází velice složitým duševním vývojem. Kde jsou ty časy, kdy měl obyčejné smrtelníky na háku a zajímala ho hlavně jeho božská pýcha. Postupem času a v Lesterově kůži se u něho projevuje stále více kladných lidských vlastností a vzbuzuje větší a větší sympatie.

Pokud spisovatel Rick Riordan zůstane věrný své tradici pěti dílů u sérií s řeckými a římskými polobohy, s Apollónovým pádem právě dospěl do poloviny. Jak už se prokázalo v Prokletí Titánů (třetí díl série Percy Jackson) nebo Znamení Athény (třetí díl série Bohové Olympu), právě v tuhle chvíli příběh začíná přitvrzovat. Žádná nudná výplň, ale týrání hlavních hrdinů až na dřeň. Krásná dávka beznaděje. Slzavé údolí s pěknými peřejemi. Nečekané zvraty a mrtví. Smrt sympatických a zajímavých postav. Rick Riordan se drží svého zavedeného a úspěšného schématu, který ovšem mezi čtenáři nepřekvapivě vzbuzuje nebývalé vášně a nutí je napětím si okusovat nehty a pevně svírat hřbet knihy nebo kryt čtečky.

Zrádný labyrint rozhodně není žádným klidem před bouří, ale akcí našlapané dobrodružství, kde hlavní hrdinové spíše prohrávají, než vyhrávají nad záporáky a výsledek je značně nejistý. Na druhou stranu, co jiného se dá čekat od světa řeckých bohů, kteří vždycky dokázali dát lidstvu pocítit svou nelibost. I přes všechny nepříznivé okolnosti nechybí humor, sarkasmus, popkulturní narážky a parádní začlenění starých řeckých bájí do moderního světa. Americký spisovatel Rick Riordan drží svými knihami laťku kvality stále velice vysoko a zatím to nevypadá, že by mu nápady docházely. Přesto je lepší číst Zrádný labyrint nejen se znalostí předchozích dvou dílů (Utajené Orákulum a Temné proroctví), ale i předchozích dvou sérií, aby čtenáři vzájemné vztahy mezi postavami dávaly smysl.

Lester Papadopoulos konečně zjistil totožnost všech tří imperátorů, ale stále má před sebou pořádný kus cesty, který nepochybně bude vykoupen nejen jeho krví. Čtvrtý díl totiž slibuje akci a napětí, ale věrný čtenář si na něj musí počkat celý rok. A to je vskutku „řecká““ tragédie.

Vydal: Fragment, 2018
Překlad: Dana Chodilová
408 stran / 399 Kč