Rick Riordan: Bohové Olympu 3 – Znamení Athény

Héra přesvědčila bohy, že je nutné, aby dvě skupiny dětí, římské a řecké, spojily síly. Jedině tak budou mít šanci zachránit svět před zlou bohyní Gaiou a jejími strašlivými dětmi Giganty. Bez varování sebrala Percyho Jacksona, vymazala mu paměť a poslala ho do římského tábora. Řekové za něj výměnou dostali Jasona.

Setkání řeckých a římských polobohů dopadne katastrofálně. Lea posedne eidolon a zaútočí na Tábor Jupiter z létající válečné lodi Argo II. Strhne se bitka a Percy s přáteli musí utéct. Sedm polobohů z obou táborů vyráží na uspěchanou výpravu a záchrannou misi kamaráda Nica di Angelo. Ten se vydal hledat Thanatovu bránu Smrti a skončil v rukou nepřátel. Pokud Nico zemře, Římu hrozí zničení. Annabeth sleduje znamení Athény, musí čelit svému nejhoršímu strachu a vědomí, že z této výpravy se ještě nikdo nevrátil. Gaia povstává, a jestli hrdinové neuspějí, nastane konec světa.

Riordan_Znameni_AthenyJason s Percym mají podobné charakterové rysy, a proto k sobě rychle nachází cestu. Napřed ovšem musí odstranit pár překážek. Jason vyrostl v táboře Jupiter a stejně jako Percy utrpěl ztrátu paměti. Oba se stali účastníky Héřina vynuceného „výměnného programu“, který měl za úkol seznámit dva tábory. Emoce hlavních hrdinů jsou tažnou silou příběhu, stejně jako výpravy, boje nebo plnění úkolů. Odloučení jen posílilo lásku Percyho a Annabeth. Piper chodí s Jasonem a užírá se žárlivostí vůči Reyně. Frank má schopnost proměnit se v cokoliv od draka po mořskou rybu, zatímco jeho děvče Hazel funguje jako detektor kovů. Leo rozumí strojům, ale ve skupince si připadá jako sedmé kolo u vozu.

Porovnání řeckého a římského tábora čtenáře upoutá, stejně jako zvyky polokrevných nebo odlišná povaha bohů, jež vede k rozpolcení osobnosti. Autor neustále něčím překvapuje a nebojí se kombinovat dobové a moderní prvky. Setkání s rybími kentaury Bytosem a Afrosem, kteří vedou tajný podmořský tábor, je fascinující. Podmořskou politiku autor pouze naznačuje, ale je očividné, že vztahy mezi bytostmi jsou komplikované všude.

Příběh je vyprávěn v er-formě střídavě z pohledu Annabeth, Lea, Piper a Percyho. Děj navazuje na závěr druhého dílu s názvem Neptunův syn a tentokrát hrdinové navštíví Kalifornii, Kansas, Atlantu a Charleston. Rick Riordan popisuje okolí barvitě, mnohdy za použití nadsázky nebo vtipného přirovnání. Nepřátel přibývá a hrdinové čelí jejich úskokům a lstím. Legendy a mytologičtí tvorové ožívají, a proto není nouze o napínavé či nepředvídatelné situace.

Třetí kniha série Bohové Olympu nabízí čtenáři pořádnou dávku intrik, manipulace a bojů. Fantasy příběh je plný dobrodružství, akce, mytologie a záhad. Znamení Athény se dá číst bez znalosti předchozích dílů, díky kratším rekapitulacím, v nichž autor připomíná, co se odehrálo a jakým směrem se děj ubírá. Příběh plyne ve vší počestnosti, čemuž napomáhá i trenér Hedge, který si své chráněnce hlídá ostřížím zrakem potrhlého satyra.

Znamení Athény je napínavý a dramatický příběh pro mládež a dospívající publikum s otevřeným koncem. Odehrává se v duchu obětí, ztrát a slibů. Zcela ojediněle mu chybí velkolepá finální bitva, ačkoliv na boj také dojde. Pokud trpíte arachnofóbií, zažijete šok. V roli pavoučice se objeví sama děsivá Arachné.

Vydal: Fragment; 2013