Petra Slováková poskládala ze Střípků času kouzelnou fantasy

Petra Slováková zavede čtenáře do tak trochu jiné Ostravy. Tahle je propletená magií a čarodějové tu vedou války nejen mezi sebou, ale i proti lidem. Jak do toho zapadá cestovatelka časem Jana?

Osmnáctiletá studentka Jana žije po otcově smrti jen s matkou alkoholičkou, proto chodí na brigády a přivydělává si i prodejem drobností, které odnesla z minulosti. Využívá k tomu svou schopnost cestovat v čase, jenže si musí dávat pozor na strážce času, kteří ji po každém návratu z minulosti pronásledují. Protože jak známo, i malá změna v minulosti může způsobit obrovský problém v budoucnosti. Z jedné takové šlamastyky se strážci ji vysvobodí policista David Reis. Ten Janě nabídne spolupráci se zvláštní policejní jednotkou, která vyšetřuje paranormální zločiny.

Janě v podstatě nezbývá než práci přijmout – jednak potřebuje peníze, jednak tak získá šanci dozvědět se víc o svém otci a magických bytostech, o nichž doposud neměla tušení, že mezi lidmi žijí. Začne pomáhat s vyšetřováním záhadných zmizení mladých holek a brzy zjistí, že v Ostravě mezi sebou bojují gangy čarodějů. Při jedné z prvních policejních akcí, které se zúčastní, by přišla o život, kdyby jí nepomohl jeden čaroděj, proti jehož gangu bojovali. Na které straně ovšem tenhle mladý fešák s velkou magickou mocí stojí? A proč se k Janě chová, jako by se dávno znali?

Petru Slovákovou můžete znát jako propagátorku steampunku a autorku románu Démon z East Endu. Ve Střípcích času však zabrousila do žánru urban fantasy a vykreslila v něm současnou Ostravu v magických obrysech. S pravidly světa se čtenář seznamuje postupně zároveň s hlavní hrdinkou, která dychtí po informacích a tahá je ze všech svých nových kolegů i čaroděje Petra. Všechno působí celkem uvěřitelně, někdy je však potřeba přijmout situaci, jak je, a nezamýšlet se, proč to takhle funguje (například proč policie nezakročí proti čarodějům razantněji, nepřivolá si posily atp.).

Jana je sympatická hlavní hrdinka, s kterou není problém se ztotožnit a držet jí palce. Nejdřív se zdá trochu naivní, ale velmi rychle se s novou situací vypořádá a stane se užitečnou členkou policejní jednotky. Až na zpočátku tajemného Petra jsou ostatní hrdinové až moc černobílí, od začátku je jasné, kdo stojí na které straně. S tím si mohla autorka trochu víc pohrát.

Celý příběh se odehraje jen během několika dní, proto Janina proměna z vysmívané studentky v docela neohroženou hrdinku působí až moc unáhleně, a to včetně jejího zamilování se do Petra. Kdyby se autorka víc rozepsala a zejména Janiným cestám do minulosti za Petrem věnovala víc prostoru, ta romantická linka by zřejmě vyzněla uvěřitelněji. I ta závěrečná bitva s temným čarodějem by asi působila epičtěji, kdyby k ní vedla delší a složitější cesta. Zamrzí to o to víc, že Petra Slováková psát opravdu umí – ať už se to týká stavby kostry příběhu, dialogů či popisných pasáží. Její věty nikde nedrhnou a téměř nepoužívá berličku v podobě nespisovné češtiny.

Střípky času jsou velice povedená urban fantasy, jejímž plusem je rozhodně domácí prostředí a sympatičtí hrdinové. Přestože rozsah kolem tří set stran je pro žánr typický, stejně jako s tím spojené rychlé tempo, měla jsem pocit malinko promarněného potenciálu, jako by ten příběhový oblouk mohl být prohlouben a roztažen do delší knihy nebo více dílů. Snad si s tímhle světem autorka víc vyhraje v připravovaném pokračování.

Na jednu stranu napsala Petra Slováková velice čtivý, akční i romantický příběh, který zhltnete jako malinu, na druhou stranu vám možná stejně jako mně bude líto, že ta dobře chutnající malina nebyla daleko větší, že cesta za ní nebyla náročnější, nenabídla nějakou tu nečekanou zákrutu či zradu, aby se z příjemného čtenářského prožitku stal bombastický.

Vydal: Host, 2019
Obálka: Braňo Matis
320 stran / 329 Kč