Petra Slováková: Démon z East Endu

Literární recenze / 22.6.2015 /

Na trůně sedí královna Viktorie, páchnoucími uličkami při Temži se prohání vlkodlačice, nebe křižují vzducholodě a dveře šlechtických sídel vám otevřou obojživelné chobotnice. Vítejte v Londýně.

Londýnskou čtvrtí East End se šíří strach – v domech chudých dělníků a chatrčích žebráků umírají děti a dospělí mizí. Případů stále přibývá a je jasné, že za neštěstími nestojí žádná nemoc, ale něco, co čpí temnou magií. Královna pověří vyšetřováním sourozence Kelbyovy, kteří si už vydobyli pověst schopných detektivů. Snad přijdou na kloub i této záhadě, dokud nebude příliš pozdě…

slovakova-demon-z-east-enduJedním z ústřední dvojice vyšetřovatelů je Viktor Kelby, chytrý mladý muž s biomechanickou paží, vlkodlačím virem v krvi a mozkem génia. Přestože si v postřehu nezadá se svou sestrou a je sympatický stejně jako ona, je právě Liliana ze dvou sourozenců tou výraznější postavou.

Liliana Kelbyová je odvážná mladá dáma, na vkus doby možná až příliš sarkastická a emancipovaná a někdy velmi impulzivní. Pro svého bratra by však udělala první poslední, a stejně tak pro svou královnu. Nebojí se ušpinit si ruce a někdy i kožich, pokud situace žádá, aby se proměnila ve vlka.

Zdatnějším sekundantem než její bratr je Lilianě voják Michael Sterling, jenž se o Lilianu ucházel a stále k ní chová silné city. Jednooký bývalý ochránce královny je inteligentní muž a odvážný bojovník, který si svou fyzičku trénuje v gladiátorských zápasech s chimérami a po večerech předčítá sirotkům v chudinských čtvrtích. Je to velmi charismatický muž, jenž si silou své osobnosti krade pro sebe veškeré scény, v nichž se objeví, stejně jako si pro sebe krade kdysi ztracené srdce Liliany.

Z nádherné ponuré obálky od Giorgia Grecu dýchá párou a mlhami prosáklý Londýn předminulého století, do nějž vás vtáhne i styl psaní mladé autorky Petry Slovákové. Přestože jde o její románovou prvotinu, má na svém kontě četná kratší díla a na vytříbenosti poetického stylu, jímž je román napsán, jsou její zkušenosti se spisovatelským řemeslem znát.

Právě atmosféra je jednou z hlavních devíz tohoto románu. Ze stránek čpí pach stok a nemytých těl žebráků i beznadějnost nuzného života chudých továrních dělníků, jež jsou v přímém kontrastu s pompézními sály královského paláce. Klidný a pomalý způsob mluvy a styl vyprávění přesně vykresluje dobu, do níž je příběh zasazen, avšak na čtenáře zvyklé na paranormální detektivní příběhy odehrávající se v současnosti a psané mnohem lehčím stylem může tento román působit trochu utahaně.

Démon z East Endu je prezentován jako steampunkový román, veškeré steampunkové prvky – vědecké a technické termíny i paranormální jevy – jsou odhalovány postupně, jak jsou nutné pro děj. Zpočátku je tak Londýn Petry Slovákové prázdným plátnem, kde jen vlkodlačice pobíhající po střechách domů a v úzkých uličkách napoví, že toho na čtenáře čeká mnohem víc – zajímavé postavy, fungující paranormální svět s řadou překvapení i přehršel akce, bitek a nebezpečí, které hrdinům hrozí na každém rohu.

Démonovi z East Endu se snoubí akční detektivka s hororovými prvky, jež využívá originální i klasické pojetí nadpřirozených bytostí. Ani na čtenáře, či spíše čtenářky bažící po kousku romantiky autorka nezapomíná. Výsledkem je tak román, který má v každé kapitole čím překvapit nejen vystavěným světem a zápletkou, ale i pozadím příběhů samotné ústřední trojice, a já ho za sebe mohu jen doporučit.

Vydal: Brokilon, 2015