Amie Kaufmanová, Jay Kristoff: Gemina (Akta Illuminae 2)

Literární recenze / 2.1.2018 /

Napínavý sci-fi příběh, který začal ničivým úderem všemocné korporace BeiTech na planetu Kerenza v Illuminae, se nyní přesouvá na skokovou stanici Heimdall, kde se dva zcela noví hrdinové budou muset pokusit o nemožné – přežít další útok BeiTechu a podat o tom svědectví.

Gemina rozvíjí další příběhovou linii, která ale přímo navazuje na události z předchozí knihy. Ocitáme se na druhé straně červí díry, kam se zoufale snaží dostat přeživší z Kerenzy. Jejich nepřátelé je v tom však předběhnou a my začínáme sledovat osudy Hanny Donnellyové a Nika Malikova, dvou členů posádky Heimdallu, kterým snaha BeiTechu celý masakr ututlat a zbavit se všech svědků navždy změní život.

Hanna je od pohledu rozmazlená, privilegovaná dcera velitele stanice, která se v odlehlém koutu vesmíru nudí a neváhá čas od času hledat únik v drogách. Právě to ji svede dohromady s Nikem Malikovem, členem Domu nožů, který jí vytoužený prach dodává. Hanna právě teď zoufale odpočítává minuty do oslav Dnu Terry, které chce strávit ve společnosti kamarádek a svého přítele Jacksona Merricka. Pořídila si kvůli tomu ultrasexy kombinézu a ke štěstí už jí stačí jenom dodávka zboží od Nika. A právě tehdy naberou události nečekaný směr. Hanna má těsně před začátkem oslav domluvenou schůzku s Nikem mimo společenské prostory a to jí nejspíš zachrání život. Na palubu stanice totiž pronikne útočné komando BeiTechu, které začne kolem sebe ihned rozsévat zkázu.

Jejich cílem je ovládnout Heimdall a počkat si, až k němu dorazí uprchlíci z Kerenzy. Potom mají za úkol všechno a všechny zlikvidovat. Jenže nepočítají s tím, že se jim nepodaří zadržet celou posádku. Hanně s Nikem se povede uniknout, a i když bojují o holý život, rozhodně se nehodlají vzdát snadno. Naštěstí pro oba má Nik v záloze své tajné kriminální kontakty a Hanna není ve skutečnosti zdaleka tak povrchní a bezbranná, jak se tváří. Společně se tak pokusí dosáhnout nemožného a získat Heimdall zpět pod svou kontrolu. Otázkou ale zůstává, za jakou cenu.

Gemina na první pohled zaujme především svým zpracováním. Autoři se drží stejného modelu jako u Illuminae a vyprávějí celý příběh skrz sérii dokumentů, deníkových zápisků, přepisů video záznamů a chatů. Provedení stále působí svěže a vše je tentokrát ještě ozvláštněno ilustracemi od Marie Lu (autorka Legendy nebo Mladých vyvolených). Znovu se tu setkáváme také s ústřední dvojicí hrdinů, kteří jsou zdánlivě svými protiklady, ale nakonec spolu vytvoří skvělý tým, ačkoli (nebo právě proto) jsou nuceni čelit nebezpečným situacím. Z vedlejších postav získává v příběhu největší prostor Nikova sestřenice Ella a je to právě ona a celkově větší důraz na motiv přátelství a rodiny, co knihu viditelně odlišuje od její předchůdkyně, protože buďme upřímní, Gemina jinak trpí tím, že se jedná o pokračování předchozí úspěšné knihy. Prostředí a postavy mohou být jiné, ale strukturou a zápletkou se Illuminae velice podobá.

Zůstává na každém čtenáři, jestli to bude vnímat jako nedostatek. Sama za sebe si myslím, že Gemina je technicky ještě o něco lépe provedená než Illuminae. Postrádá ovšem pocit objevování něčeho nového a nečekaného. Stále je zde víc než dost akce, napětí a velkých zvratů, ale schází už moment překvapení. Přesto všechno však nabízí kvalitní podívanou, kterou by si fanoušci prvního dílu, ale i YA sci-fi obecně neměli nechat ujít. Zbývá jen doufat, že vyvrcholení trilogie s názvem Obsidio, kde se naplno protnou osudy všech hrdinů, nabídne přeci jenom něco trochu odlišnějšího.

Originální název: Gemina
Nakladatelství: CooBoo, 2017
Překlad: Richard Podaný