American Horror Story – Cult & Apocalypse

Osmá řada American Horror Story je za námi a tvůrci verbují herce pro řadu devátou, je tedy nejvyšší čas se opět trochu poohlédnout.

CULT

„Co naplňuje tvé srdce hrůzou?“

Každý člověk má větší či menší strachy, ať už jde o fobie nebo běžné obavy. Toho využívá mladý Kai Anderson, zdrcený z výsledku prezidentských voleb v USA. Jeho politické ambice se brzy přetavují v posedlost vlastní osobou. Z nestabilního mladíka se stává psychotik, který se nezastaví před ničím, ani před vražděním v řadách vlastních stoupenců a obdivovatelů.

V lesbičce Aly výsledek voleb vyvolá staré, nebezpečné fobie – z děr a z klaunů. A Kai to od někoho ví…

Cult je první řadou, ve které se nevyskytují nadpřirozené jevy. Jde ve své podstatě o psychologický thriller. O dostatečně tíživou atmosféru se starají nejen masky klaunů, ale také naturalisticky snímané mučení a utrpení, fanatismus Kaiových stoupenců a beznaděj jeho odpůrců. Bez ohledu na volbu strany je většina hrdinů opět (bohužel) schopna vraždy. Na rozdíl od předchozích sérií zde ale máme možnost sledovat i motivy, občas dokonce zakusíme i vyrovnávání se s následky.

Výborně napsanou postavou je odvážná reportérka Beverly Hope, kterou ztělesnila další známá tvář (nejen) z předchozích řad Adina Porter – právě skrze ni lze nejlépe sledovat samotnou podstatu kultu jako takového, všechny jeho temné stránky. Mnozí mohou postrádat velké herecké hvězdy (Jessiku Lange, Lady Gaga ani Kathy Bates zde nečekejte).

V Cultu nejvíc zazáří už notoricky známá dvojice Evan Peters (exceluje v roli Kaie) a Sarah Paulson (v ne příliš dobře napsané roli Aly). Po slabším Roanoke nebylo nijak obtížné zvednout laťku, Cultu se to podařilo jen o kousek.

Slabá místa a poněkud laciný politický podtext ale vyvažuje napětí v každé epizodě a grandiózní finále.

APOCALYPSE

„Kdyby existoval Bůh, proč by dopustil armageddon?“

Jako hodně jiných příběhů o apokalypse začíná i osmá řada zachycením běžného dne a malicherných starostí několika postav, které nadobro ukončí mimořádné zpravodajství a všeobecná panika. Na velkoměsta po celém světě se řítí atomové bomby. Přežít má jen několik vyvolených. Jsou uzavřeni společně v krytých prostorách, kde platí přísná pravidla paní Přívětivé (zde je zpět excelentní Sarah Paulson). Dokud se neobjeví tajemný Michael Langdon (Cody Fern).

S tím, jak postupně zjišťujeme, kým Michael je, také odhalujeme, co vlastně apokalypse předcházelo. Každá část skládačky zapadá na své místo a my se na konci dostáváme zpět na začátek.

Flashbacky geniálním způsobem propojují stávající příběh s legendárním Murder House a Covenem, na malou chvilku dokonce nakoukneme i do Hotelu Cortez. Znovu tak můžeme spatřit celou plejádu oblíbených představitelů ze všech předchozích sérií včetně dokonalé Jessiky Lange. Většinu pozornosti na sebe ale strhává nováček Cody Fern. Je velká škoda, že se z jeho charizmatické postavy vyklube rozmazlený nedospělý, ale i tak jde o nejlépe napsaného i zahraného záporáka v historii seriálu. Střety mezi Lange a Fernem jsou neopakovatelným hereckým koncertem.

Někteří herci se v rámci série vrací nejen v rolích z Covenu, Murder House či Hotelu, ale i v dalších postavách příběhu Apocalypse (např. Evan Peters v osmé řadě hraje hned čtyři postavy), což je možná už trochu matoucí, vzhledem k přeskakování v časových rovinách platí totéž i pro opakované vstávání z mrtvých. Jde ale asi o jediné aspekty, které lze sérii Apocalypse vytknout. Naopak bych ráda vyzdvihla ještě hudbu Jamese S. Levineho, který kombinuje démonické podkresy s lehce hravými, leč osudovými motivy známými z řady Coven.

Apocalypse jednoznačně dostala AHS zpět na vrchol kvality i zábavy. Doufejme, že tvůrci budou v tomto duchu pokračovat.

Recenze na Murder House a Asylum
Recenze na Coven a Freak Show