Hříšník vám způsobí mrazení v zádech

Koncem loňského roku se ke čtenářům opět vrátila Hřbitovní královna a s ní duchové, uhrančiví muži (které by chtěla alespoň jednou v životě potkat každá žena), vraždy a znepokojivé záhady. Hříšník si své jméno skutečně zaslouží, protože tentokrát budete hlavnímu zlosynovi přát něco horšího než nejspodnější kruh pekla.

Amelia Grayová je restaurátorkou hřbitovů. Když ji pozvou do zapadlého městečka nedaleko jejího milovaného Charlestonu zrestaurovat pozapomenutý hřbitov Sedm bran, neváhá a zakázku přijímá. Z velké části hlavně kvůli tomu, že potřebuje pryč, aby si vyčistila hlavu a pokusila se zapomenout na své trable s láskou. Když během vycházky po práci objeví kruh ze vzácných klecových hrobů a v jednom z nich najde čerstvé tělo, už se ani ničemu nediví. Skutečnost, že zdánlivě idylické městečko má za sebou krvavou historii, už je pak jen takřka nepodstatný detail.

V pátém dílu série Hřbitovní královna se Amanda Stevensová vyšvihla a předložila čtenářům ponuré, morbidní a silně znepokojivé dílo. Hříšník je prozatím nejstrašidelnější a zároveň i nejnapínavější kniha série. Velkou roli v tom hraje fakt, že se na stránkách skoro nevyskytuje postava Johna Devlina – Ameliiny lásky. Jelikož tak hlavní hrdinka nemá neustálou potřebu řešit milostné drama (ale nebudete o něj ochuzeni úplně), věnuje se více případu mrtvé dívky a s ní souvisejícími záhadami. Spolu s Amelií tak čtenář objevuje tajná (a super tajná) společenství, dávné křivdy a vraždy a v neposlední řadě také brutální, krvavé rituály černé magie.

Stejně jako v předchozích dílech autorka až na výjimky nepíše o konkrétních věcech, které vás mají vyděsit. Popisuje ale závany chladného vzduchu, podivné hry světla, zvuky a hrdinčiny vnitřní pocity. Ačkoliv se to může zdát laciné, Amandě Stevensové to funguje na výbornou – vyvolává tím mrazivou a tíživou atmosféru, která člověka donutí zachumlat se večer při čtení do deky a nenechávat vyčuhovat nohy z postele. Přesto je tu ale drobný rozdíl právě ve výše zmíněných rituálech. Podle kusých informací čtenář ví, co se během nich děje, zároveň je ale svědkem některých jejich částí, což vyvolává značný odpor (není překvapením, že jsou silně za hranou). Je to ukázkou toho, že když autorka chce, umí být explicitní a dokáže s tím pracovat stejně zdatně jako s náznaky a symbolikou.

Kromě tradičních duchařských propriet Amanda Stevensová v Hříšníkovi opět sáhla ke kořenářství a voodoo šamanismu. Její hrátky s myslí, kvůli nimž si hrdinka ani čtenáři nemohou být jistí, co je pravda, jsou působivé a napomáhají dotváření už tak hutné atmosféry. Do karet tu autorce hraje i zvolené prostředí plné bažin, jež jsou už samy o sobě zlověstné.

Jedinou vadou na kráse tak zůstává pár Ameliiných těžko pochopitelných rozhodnutí (Když slyším z verandy podezřelý zvuk a vím, že se někde potuluje vrah, který po mně může jít, tak se přece nejdu podívat ven!) a uspěchaný závěr. Finální odhalení sice není tak okaté jako dříve, přesto se odehraje až příliš rychle na posledních několika stránkách. Dozajista byste uvítali ještě pár stran napětí a dramatu, které k detektivním duchařským hororům patří.

Amanda Stevensová dokázala stejně jako v předchozích knihách série skvěle zkombinovat několik žánrů. Víceméně absentující milostná linka je protentokrát ku prospěchu věci. Hříšník je jeden z nejlepších dílů Hřbitovní královny, kterému nechybí akce ani tajemno, a věřím, že nejednou vám jeho čtení přivodí husí kůži.
Vzhledem k háčku na samém konci knihy budete jistě – stejně jako já – netrpělivě vyhlížet poslední díl série, který má vyjít letos v létě.

Vydal: Ikar, 2018
Překlad: Věra Klásková