Kouzelnice přináší do stojatých vod young adult vtip a šmrnc

S young adult knihami se v posledních letech roztrhl pytel. A tento trend nejspíš ještě chvíli potrvá. Proto když narazíte na primárně dobrodružnou, vtipnou a šmrncovní knihu bez milostných trojúhelníků a vyvolených puberťáků (navíc napsanou neuvěřitelným sympaťákem, jakým je Sebastien de Castell), neměli byste ji nechat ležet bez povšimnutí.

Kellen putuje se svým kočkoveverčákem Reichisem a Argosankou Ferius do Gitabrie. Doufají, že tam naleznou a osvobodí další oběť intrik Kellenova lidu. Když však na Velké výstavě uvidí podivného mechanického ptáčka, dojde jim, že tenhle zdánlivě neškodný vynález může způsobit nedozírné škody. Záhy také zjistí, že mohou zabít dvě mouchy jednou ranou, protože ten, koho hledají, má s ptáčkem ledacos společného.

Román Kouzelnice, stejně jako předchozí dvě knihy Divotvůrce a Černé znamení, stojí na ústřední trojici postav, jejichž vzájemné slovní přestřelky vám vykouzlí nejednou úsměv na tváři. Ferius Parfax je záhadná hazardní hráčka, která kolem neustále sype rádoby zenová moudra a všechny balamutí drobnými triky. Její postava představuje v příběhu dospělý prvek, který může sloužit jako pozitivní vzor pro hlavního hrdinu. Taky vás ale občas dokáže rozčílit svým mlžením a pravdou obratně skrytou za zdánlivě moudrými slovy.

Reichis je vychloubačný, kleptomanský kočkoveverčák, který by neustále jedl něčí oční bulvy a má slabost pro horké koupele a máslové sušenky. Je na první pohled typický zvířecí společník. Na ten druhý ale zjistíte, že v něm autor vytvořil originálního, cynického, krvežíznivého a zároveň svým způsobem roztomilého miláčka davů.

A pak je tu Kellen. Ve své podstatě obyčejný kluk, který si prochází pubertou. Vlivem toho je často podrážděný, náladový a sem tam se babrá v sebelítosti. Sebastien de Castell v případě hlavního hrdiny dokázal skvěle vystihnout chování dospívajících v onom zlomovém okamžiku, když už touží, aby je všichni brali jako sobě rovné, dospělé (a občas tak i zvládnou vystupovat), ale na druhou stranu stále sem tam sklouzávají k dětskému chování. Kellen je občas takříkajíc „na pěst“, ví to, ale nemůže si pomoct. Díky tomu je ale velice lidský a nejde si ho neoblíbit. Navíc v každém dalším dílu série dostává nové životní lekce a čtenáři postupně sledují, jak se vyvíjí, učí a chvílemi (nestává se to kdovíjak často) i trochu moudří. Dalo by se říci, že stěžejním tématem knihy Kouzelnice, které má Kellenovi přinést lekci tentokrát, je síla přátelství.

Po přečtení druhého svazku s názvem Černé znamení se mohlo zdát, že jednotlivé díly série budou čistě epizodní a pouze v nich sem tam zazní něco, co je lehce navzájem propojí. Při čtení Kouzelnice ale rychle pochopíte, že tenhle koncept tak úplně neplatí. Sebastien de Castell zde sice vypráví o novém dobrodružství, ale do značné míry se opírá o události předchozího dílu a dále je rozvíjí. Také se tu objeví některé postavy známé již z dřívějška.

Tam, kde úvodní díl celé série ztrácel dech a působil natahovaně s hluchými místy, nenechává Kouzelnice prostor pro pochyby, že se Sebastien de Castell ze svých chyb již poučil. Vyprávění vypiloval, a i když ne všechny rozhovory a situace posouvají příběh dopředu, nebudete mít pocit, že jde jen o tlučení prázdné slámy. Celá kniha působí rozverným dojmem, je vyprávěná hravým stylem s vyváženým poměrem akce, dobrodružného objevování, životních otázek i mezilidských vztahů. Nechybí zde ani humor, který není psán na sílu, a slušná porce dramatu, kterého se autor rozhodně nezalekl – nebojí se mučení, mrzačení ani zabíjení. Sloh vyprávění je sice jednodušší, je ale čtivý a svěží a stránky díky tomu ubíhají neuvěřitelnou rychlostí.

Kouzelnice je zábavná kniha, jejíž čtení si dokážou užít i dospělí. Přináší nejedno nenásilně podané ponaučení a zároveň dobrodružný příběh pro všechny věkové kategorie. A k tomu všemu dává tušit, že do budoucna půjde asi o víc, než se zpočátku zdálo.

Vydal: Egmont, 2019
Přeložil: Petr Kadlec
Počet stran: 432