Co najdete v srdci Prohnilého města?

Leigh Bardugo v románu Šest vran dokázala, že umí napsat čtivý, napínavý, dobře promyšlený příběh s plastickými hlavními hrdiny. V navazujícím díle to jen potvrdila. Do Prohnilého města se během prvních pár stránek začtete a po zbytek knihy nebudete ani dutat napětím, jak to autorka chce vyřešit a jak to s Kazem a celým jeho gangem dopadne.

Kaz Brekker má jasný cíl: zachránit Inej, vypořádat se s proradným kupcem Janem Van Eckem a získat obrovskou sumu peněz, kterou mu Van Eck slíbil za vysvobození Kuweje Yul-Boa z Ledového paláce, ale nezaplatil mu ji. Nebude to mít ale v žádném případě jednoduché. V Ketterdamu se objeví Šuhani, Fjerdani, Keališani i Ravčani a všichni by chtěli získat Kuweje Yul-Boa pro sebe, aby se tak zmocnili tajemství výroby jurdy parem, drogy, které zesiluje schopnosti grišů za hranice fyzických zákonů, ale zároveň je prudce návyková a smrtelná.

Členové Kazova gangu navíc nejsou v nejlepší kondici. Nina se sice dokázala dostat z vlivu jurdy parem, pořád po ní ale prahne, trpí nechutenstvím, a navíc nedokáže pořádně používat své schopnosti smrtičky. Jesper stále touží uspokojit svoji hráčskou vášeň, když se však ve městě nečekaně objeví jeho otec, bude mu muset přiznat, že kvůli dluhům z hazardních her s největší pravděpodobností přijde o farmu i celý majetek. Wylan Van Eck se zase trápí svojí neschopností číst, ale brzy bude mít daleko větší starosti, protože odhalí temné tajemství svého otce.

Matthias sice pochopil, že Fjerdani jsou pomýlení, když griši považují za nepřirozená stvoření, která je nutno zabíjet, ale občas se v něm vštěpované zásady s novým náhledem na život sváří. Navíc ho přitahuje Nina, které je shodou okolností griša. Inej se ocitla v zajetí Jana Van Ecka, pochybuje o tom, že ji Kaz přijde zachránit, a trápí se tím, že má pro něj cenu jen jako nejlepší zlodějka v celém Ketterdamu, nikoliv jako člověk, a už vůbec ne jako žena. A přitom je jim za zády celý Ketterdam a všichni touží zmocnit se Kuweje, tajemství výroby jurdy parem a zabít Kaze a celý jeho gang.

I tentokrát si Leigh Bardugo dala záležet na promyšleném příběhu, v němž celá řada věcí není tak, jak se na první pohled zdá. Nechybí nečekané zvraty a odhalení, a to i ve chvíli, kdy už si říkáte, že je vše vyřešeno. Přidala akci a nebezpečí, trochu humoru a špetku romantiky. V Prohnilém městě je ale přeci jen méně akce než v prvním díle Šest vran, naopak se tu objevuje víc plánování a intrik.

Jediné, co mi v Prohnilém městě chybělo, bylo víc osobního života hlavních hrdinů. V prvním díle část napětí tvořilo to, jak autorka postupně odkrývala minulost jednotlivých hrdinů a jejich přátelské, nepřátelské i romantické vztahy. Takže jsem čekala, že tentokrát půjde ještě víc do hloubky a všechny vztahy pořádně rozvine, ale nic takového se bohužel nestalo. Romantiky tu najdete opravdu jen špetku a odehrává se spíš jen tak mimochodem.

Prohnilém městě se objeví některé postavy z trilogie Griša. Pokud jste nečetli Zkázu a naději, závěrečný díl trilogie GrišaProhnilé město vám z něj něco málo vyzradí. Já jsem ale četla Prohnilé město dřív než Zkázu a naději, a nemůžu říct, že by mi to dojem ze závěru této trilogie pokazilo. Pokud se ptáte, zda se dá číst dilogie Šest vran bez znalosti trilogie Griša, vězte že ano, dá. Jen vám možná v Šesti vranách bude trochu déle trvat, než se zorientujete v prostředí a v různých schopnostech grišů.

Prohnilé město je ve výsledku maličko slabší než skvělý první díl, ale i tak se v žánru young adult literatury jedná o nadprůměrné dílo, které se zdařile vyhýbá klišé a nešvarům literatury pro mladé. Až jsem občas litovala, že se Leigh Bardugo rozhodla Šest vran a Prohnilé město napasovat do young adult žánru, protože kdyby hrdinům bylo třeba kolem pětadvaceti, působilo by to uvěřitelněji. Prohnilé město každopádně přineslo důstojný a uspokojivý konec celé dilogie a já tak konečně můžu klidně spát, protože vím, jak to s Kazem a jeho gangem dopadlo. Takže pokud jste Šest vran a Prohnilé město ještě nečetli, směle se do něj pusťte, věřím, že nebudete zklamaní.

Vydal: Fragment; 2018
Originální název: Crooked Kingdom
Překlad: Julie Žemlová