Neil Gaiman: Sandman 3: Krajina snů

Třetí díl sandmanovské série reprezentuje krok stranou od složitějšího, serializovaného vyprávění, přesto však obsahuje jeden z nejoceňovanějších příběhů, které Neil Gaiman pro své komiksové univerzum kdy sepsal.

Krajina snů vytváří předěl mezi dvěma rozsáhlejšími knihami (Domeček pro panenky a Údobí mlh). Obsahuje pouze čtyři kratší povídky oproti obvyklým osmi, všechny přitom spojuje společná tematika, i když se na první pohled tváří jako úplně samostatné.

V Kalliopé vystupuje titulní múza z řeckých bájí v roli unesené a dlouhodobě zneužívané ženy, jež se obrátí na svého bývalého milence Morfea se zoufalou prosbou o osvobození. Příběh je vyprávěn z pohledu spisovatele, který získal múzu do vlastnictví a drží ji ve svém domě, aby mu pomáhala nalézt ztracenou inspiraci.

Sen tisíce koček poprvé ukazuje Sandmana v jiné než „lidské“ podobě. Podobně jako my totiž dovedou snít i další stvoření a snová krajina je jim plně k dispozici. Příběh se odehrává na půlnočním shromáždění koček na neznámém hřbitově. Všechny si sem přišly poslechnout zvláštní poselství jedné moudré, toulavé kočky. Co by se stalo v případě, že by každá z nich dokázala ve stejnou chvíli snít ten samý sen?

O Snu noci svatojánské se toho napsalo hodně. V roce 1991 s ním jako jediný komiksový autor v historii Gaiman vyhrál World Fantasy Award v kategorii nejlepší povídka. V podstatě se jedná o několikanásobný příběh v příběhu. Pán snů před časem uzavřel dohodu se slavným tvůrcem Williamem Shakespearem spočívající v tom, že si vyhradil právo být mecenášem dvou jeho divadelních her. A nyní přichází čas, aby Will začal část dohody plnit. Dostane za úkol sepsat jednu ze svých dodnes nejslavnějších her a sehrát ji se souborem v premiéře pod širým nebem uprostřed anglického venkova pro jedno velice neobvyklé publikum.

Fasáda ukazuje odvrácenou tvář superhrdinství. Vypráví o Uranii Blackwellové, která se nedokázala vyrovnat se získanými schopnostmi a nyní žije osaměle ve svém bytě a její jediné spojení se světem představuje telefonní sluchátko. Uvězněná ve znetvořeném těle a odvržená bývalými kolegy uvažuje o konci. Setkání se Smrtí, která náhodou měla cestu kolem a všimla si jejího zuboženého stavu, Uranii nakonec pomůže najít řešení.

Krajina snů tvoří zvláštní kolekci příběhů, které rozhodně nejsou pro každého. Na první pohled ji se širším sandmanovským vesmírem spojují pouze postavy Sna a Smrti, které zde ovšem vystupují pouze v okrajových rolích. S většinou ostatních postav se v celé sérii již nikdy znovu nesetkáme (výraznější význam má pouze Kalliopé jakožto matka Morfeova syna Orfea). Přesto mají všechny zmíněné příběhy jedno společné – a sice motivy uvěznění a snů o svobodě a lepším životě. Neil Gaiman zde navíc využívá své oblíbené pracovní postupy a pohrává si s alternativní historií a zasazováním postav z mytologie do současného světa. V jádru tak všechny čtyři příběhy do celkového konceptu Sandmana přesně zapadají.

Přesto se Krajina snů neřadí mezi nejpopulárnější knihy série. A není se úplně čemu divit. Pro ty, kteří se touží dozvědět víc o postavě Sna a o osudech rodiny Věčných, nenabízí tento díl skutečně žádné odpovědi. Přesto překypuje myšlenkami a podněcuje představivost každého čtenáře. A také proto by toto nové, barevné vydání nemělo zůstat bez povšimnutí. Jako bonus navíc obsahuje přepis autorova scénáře ke Kalliopé, který umožňuje nahlédnout pod pokličku samotnému vytváření tak složitého díla, jakým komiks beze sporu je.

Sandman 3: Krajina snů – Neil Gaiman (scénář), Kelley Jones, Malcolm Jones III, Charles Vess, Colleen Doranová (kresba)
Originální název: Dream Country
Nakladatelství: Crew, srpen 2018