Neil Gaiman: Sandman 2: Domeček pro panenky

Sen z rodiny Věčných patří k bytostem, které pamatují počátky vesmíru. Přesto ho souhrou nešťastných okolností dokázal jeden chamtivý a bojácný člověk spoutat a připravit o veškerou moc. Trvalo několik dlouhých desetiletí, než se mu povedlo z nastražené léčky uniknout a vypořádat se se svými vězniteli. Nyní se ale král snů Morfeus vrací v plné síle, aby se opět ujal vlády nad snovou říší.

Hned zpočátku však naráží na vážný problém. Snění se po letech chaosu nachází v troskách a to umožnilo čtyřem mocným bytostem odsud nepozorovaně uniknout do naší reality. Jedná se o opravdu nepříjemnou zprávu, protože zvláště noční můry zbavené pout mohou napáchat ve skutečném světě nepředstavitelné škody. Sen se tedy okamžitě vydává po jejich stopách a nečekaně přitom naráží na úkaz, se kterým se dokonce i on sám setkává jen jednou za mnoho tisíciletí – na nebezpečný Vír snění.

Morfeova mise tak získává na naléhavosti. Musí co nejrychleji zakročit proti zběhům, ale i najít mladou dívkou Rose Walkerovou, která je oním Vírem. Její moc každým dnem nekontrolovatelně roste a brzy bude ohrožovat existenci celého snového světa. Sandmanovi proto nezbývá nic jiného než jednat rychle a bez slitování. A zatímco Sen pátrá po Rose, ona sama hledá svého dávno ztraceného bratra a prožívá při putování Amerikou řadu nečekaných dobrodružství a nevšedních setkání. Některá jsou příjemná, ale řada z nich patří spíše do kategorie bizarních, či dokonce hrůzostrašných.

Pokud snad byla předchozí kniha Preludia a nokturna trochu nevyváženým souborem příběhů, ve kterých si Neil Gaiman teprve hledal tu správou vypravěčskou cestu, Domeček pro panenky je tím pravým ostrým startem. Jako jediný ze všech dílů je také opatřen předmluvou, kde sám autor shrnuje předchozí děj. Může tak být i dobrým odrazovým můstkem pro nové čtenáře. Kniha se skládá z osmi příběhů. Některé z nich dohromady tvoří pevný a provázaný celek, jiné stojí zcela samostatně. Neil Gaiman v nich docela přirozené kombinuje řadu žánrů i stylů. A důležité je i dodat, že samotná postava Sandmana tady ne vždy hraje ústřední roli.

Hrdinkou úvodních Příběhů psaných v písku je africká královna Nada, která se kdysi dávno do Sna zamilovala, ale osud k ní nebyl vůbec milostivý. Po tomto úvodu s mytologickým nádechem se dostává ke slovu hlavní příběhová linka ze současnosti – příběh Rose Walkerové a její putování za ztraceným bratrem, které vede až k nevyhnutelnému setkání se Snem. Titulní domeček pro panenky se v příběhu mihne ve formě skutečné hračky, ale je zde symbolizován i domem (a jeho nájemníky), ve kterém Rose nějaký čas bydlí. A konečně loutkami a panenkami jsme i my všichni lidé z pohledu Věčných. Anebo je tomu právě naopak a lidé mají nad Věčnými mnohem větší moc, než by se mohlo zdát?

Stranou hlavního děje stojí dva samostatné příběhy, které se podle mého řadí k tomu nejlepšímu, co Neil Gaiman v této sérii vůbec vytvořil – jde o mrazivý příběh nazvaný Sběratelé, v němž Rose její putování zavádí až do hotelu, který hostí Obilninovou konferenci (v originále Cereal Convention), což ale není nic jiného než setkání sériových vrahů. Druhý příběh Miláčci štěstěny vypráví o dlouhém životě Roberta „Hoba“ Gadlinga. Vše začíná v roce 1389, kdy se Sen společně se sestrou Smrtí vydává posedět mezi smrtelníky do obyčejné anglické hospody. Vyslechnou tady chvástání jednoho z hostů, který prohlašuje, že odmítá zemřít. Oba dva se shodnou, že mu přání splní, a Sen Robertovi učiní nabídku – oni dva se zde budou pravidelně scházet vždy jednou za sto let, až do doby, kdy Hoba omrzí život. Brilantní je hlavně způsob, jakým Gaiman tuto historii o nesmrtelnosti, lidské povaze a plynutí času čtenáři předkládá.

Ostatně všechny příběhy zde představují jednu velkou oslavou vypravěčského umění. Setkávám se s názorem, že série bývá nudná, příliš překombinovaná a zahleděná do sebe, ale já naopak patřím k těm, co si čtení Sandmana pokaždé naplno užívají. A Domeček pro panenky pro mě zůstává jedním z nejlepších důkazů toho, jak chytré a hluboké příběhy je možné v komiksovém prostředí vykouzlit.

Sandman 2: Domeček pro panenky – Neil Gaiman (scénář), Mike Dringenberg, Malcolm Jones III, Chris Bachalo, Michael Zulli, Steve Parkhouse (kresba), Robbie Busch (barvy), Todd Klein (lettering).

Originální název: The Doll’s House
Nakladatelství: Crew, 2017