Neal Shusterman: Smrtka

Neal Shusterman ve Smrtce představuje na první pohled ideální budoucnost – svět bez nemocí, bez válek a hladu, svět, v němž lidstvo porazilo smrt. Jenže růst populace je třeba udržet v únosné míře, a od toho jsou tu smrtky. Mají být nezaujaté, svědomité, soucitné – ani v tomto světě však není všechno dokonalé.

V pár set let vzdálené budoucnosti vedou šestnáctiletí Citra a Rowan každý svůj docela nudný život, to však jen do doby, než jim cestu zkříží ctihodná smrtka Michael Faraday (smrtky po přijetí do cechu přejímají jména slavných historických osobností) a vybere si je za své učedníky. Faraday si je vybral právě proto, že ani jeden z nich o práci smrtky nestojí. Podle jeho smýšlení se nemají smrtkami stát lidé, kteří si zabíjení užívají. Navzdory svému „odporu k řemeslu“ si oba učedníci Faradaye váží a respektují ho a postupně si i navzájem přirostou k srdci.

Na jarním konkláve smrtek, kde mají učedníci poprvé předvést, co se naučili, zjišťují, že i mezi smrtkami panuje zášť a že se na výsluní dostávají takové, které své oběti kosí ve velkém a dělají z toho šou. Ze zasedání navíc vzejde šokující závěr – jen jeden z Faradayových učedníků bude na konci roku přijat do cechu, ten druhý (poražený) bude pokosen. Navíc se pár dní po nečekané události cesty Citry a Rowana rozejdou a každý skončí v učení u jiné smrtky. Citra u vážené první dámy smrti Curieové, Rowan u požitkářského Goddarda, kde si prochází peklem. Nakonec oba překonají, co se jim během učení přihodí, a stanou na zimním shromáždění smrtek proti sobě.

Deset přikázání:
1. Zabiješ.
2. Zabiješ bez zaujatosti, předsudků nebo úkladů.
3. Bližním těch, kteří tvůj příchod přijmou, a všem ostatním, kteří si to podle tebe zaslouží, udělíš roční imunitu.
4. Zabiješ bližní těch, kteří budou klást odpor.
5. Lidstvu po všechny své dny sloužiti budeš a tvoje rodina náhradou za to získá imunitu na dobu, dokud budeš naživu.
6. Povedeš příkladný život slovy i činy a budeš si o každém dni psát deník.
7. Nezabiješ žádnou smrtku než sebe.
8. Nebudeš si přivlastňovat pozemské statky s výjimkou róby, prstenu a deníku.
9. Partnera ni potomků míti nebudeš.
10. Nebudeš vázán žádnými jinými zákony než těmito.

Román Smrtka je prvním dílem série ze světa, kde na první pohled všechno dokonale funguje. Vládu převzala umělá inteligence zvaná Nimbus a vědění dosáhlo takového stupně, že už se není co učit a co objevovat. Lidstvo se vypořádalo s nemocemi i se smrtí, lidé procházejí omlazovacími procesy a teoreticky by mohli žít věčně – tady však zasahují smrtky, vybraní lidé, kteří se po vyučení stávají členy cechu, jenž se řídí jen deseti přikázáními a nad kterým nemá moc ani Nimbus. Do vznešeného cechu smrtek však začíná prosakovat hniloba a zdá se, že bude právě úkolem dvou mladých protagonistů, aby s tím něco udělali.

Kdybyste Citře nebo Rowanovi před rokem řekli, že budou odborníky na střelné i chladné zbraně, že budou umět používat jedy a znát deset způsobů, jak ukončit život holýma rukama, vysmáli by se vám. Jejich trénink byl však intenzivní, jak ten fyzický, tak ten duševní. Na začátku knihy jsou to naivní puberťáci, na konci zodpovědní hrdinové ochotní obětovat život jeden pro druhého.

Neal Shusterman není žádný začátečník a svůj svět má dobře promyšlený. Čtenář je však spolu s hrdiny vtažen do života smrtek, a tak život obyčejných lidí moc nepozná. I z toho mála je ale zřejmé, že ta nesmrtelnost přináší lidem problémy. Autor na ně poukazuje i v deníkových zápiscích smrtek, které se nacházejí mezi jednotlivými kapitolami.

K zajímavému námětu autor vytvořil postavy, které zpočátku působí vcelku obyčejně, a proto docela trvá, než přirostou čtenáři k srdci a začnou ho jejich osudy víc zajímat. První polovina knihy se tak může táhnout a i navzdory všudypřítomné smrti je chladná a bez emocí. Těžko můžete oplakávat smrt někoho, kdo je vám lhostejný, koho jste si neměli šanci oblíbit. Během příběhu se však oba protagonisté vybarvují a postavy získávají potřebnou hloubku a čtenář má konečně komu držet palce a začíná rychleji obracet stránky. Poslední čtvrtina je pak jízdou plnou nečekaných zvratů, završená netrpělivě očekávaným finále.

Neal Shusterman rozhodně umí zaujmout. Nabízí neotřelý příběh, klade zapeklité otázky, nutí čtenáře přemýšlet a u toho mu servíruje příjemnou zábavu. Překladu Petra Kotrleho není co vytknout. Sice jsem měla potíže se do příběhu začíst a první polovinu knihy jsem četla měsíc, druhou ale necelý týden a teď netrpělivě vyhlížím pokračování. Tak dejte Smrtce šanci.

Vydalo: Yoli, 2018
Původní název: Scythe
Překlad: Petr Kotrle