Sarah J. Maasová: Dvůr křídel a zmaru (Dvůr trnů a růží 3)

Co se stane na Dvoře křídel a zmaru?

Válka mezi Prythianem, zemí víl, a mocným královstvím Hybernem je na spadnutí. Feyre a Rhysand musí sjednotit znesvářená království Prythianu, aby měli v boji proti krutému králi Hybernu, který navíc vlastní mocný magický Kotlík, vůbec šanci a aby dokázali ochránit svůj domov a své milované.

Feyre se proto vydává na Jarní dvůr, jehož vládce Tamlin se připojil k Hybernu. Předstírá, že všechno, k čemu došlo na Nočním dvoře, se stalo proti její vůli, ale přitom se snaží zjistit co nejvíce o úmyslech krále Hybernu. Její plány vychází až do chvíle, kdy při záchraně svého přítele Luciena zabije dva hybernské vyslance a musí utéct. Ani po návratu na Noční dvůr, ke svému milovanému druhovi a rodině, nemá ale chvilku klidu. Společně se svými přáteli plánuje, jak králi Hybernu zabránit v tom, aby zbořil zeď mezi říší víl a zemí smrtelníků, jak zničit magický Kotlík nebo jak spojit znesvářená vílí království. Aby toho nebylo málo, tak starosti jí dělají i její sestry Nesta a Elain, které byly hybernským králem proti své vůli přeměněné v nesmrtelné víly a nedokážou se s tím vyrovnat.

Ve Dvoře křídel a zmaru jsou dobře vyvážené části, kdy se hrdinové připravují na střet s králem Hybernu a plánují, se samotnými bitvami, akcí a nebezpečím. Samozřejmě nesmí chybět ani dávka romantiky, pár žhavých scén a okouzlující humor. Špičkování jednotlivých členů Rhysandovy rodiny si totiž musíte zamilovat. Nechybí ani překvapivé zvraty a odhalení, které většinou těží z toho, že ne všechno (nebo všichni) je takové, jaké se na první pohled zdá.

Sarah J. Maasová umí vymyslet životné a různorodé postavy. Některé z nich si zamilujete a budete si přát, aby dostaly vlastní příběh (aspoň novelu by si leckteré z nich opravdu zasloužily), jiné budete zdravě nenávidět. Jediný problémem zůstává to, že těch postav je tu tolik, že vám zpočátku může chvilku trvat, než se v nich zorientujete.

Sarah J. Maasová píše neskutečně čtivě a chytlavě, což společně s výše uvedeným dělá ze Dvora křídel a zmaru návykové čtení, od kterého je těžké se odtrhnout. Přestože má kniha kolem 700 stran, přečetla jsem ji asi za dva dny. Přiznám se, že jsem ji hltala tak, až mi utekla spousta detailů, takže se k ní budu muset ještě vrátit. To ale není žádná tragédie, protože podle mě je Dvůr křídel a zmaru nejlepším dílem z těch tří, a to už první dva díly jsem hodnotila kladně.

Série Dvůr trnů a růží je fantasy určená primárně ženám. Muži si ji mohou přečíst také, protože o akci tu není nouze, ale musí počítat s větší mírou romantiky a s tím, že se tu snad neobjeví jediný ošklivý muž. Pro mě série Dvůr trnů a růží funguje jako pohádka pro dospělé. Skvěle si u toho odpočinu, vypustím z hlavy starosti, nechám se pohltit příběhem, občas se upřímně zasměju, občas vyděsím, že některý z mých oblíbenců to nemusí přežít, a minimálně jednou se zamiluju. Schválně, je tu čtenářka, která si mezi všemi těmi více či méně úžasnými chlapy nevybrala?

Ve Dvoře křídel a zmaru autorka dovedla příběh o boji proti králi Hybernu a magickém Kotlíku do velkolepého a velmi uspokojujícího finále. To ale neznamená, že se s našimi oblíbenými hrdiny a světem víl loučíme. V anglickém jazyce totiž 1. května 2018 vyšla novela A Court of Frost and Starlight (v podání Sarah J. Maasové má ale i pouhá novela 224 stran), kde se opět setkáme s Feyre a Rhysandem. Touto novelou chce autorka překlenout původní trilogii, na níž by měly navazovat další tři romány a novela, v nichž by měly hrát hlavní roli Feyřiny sestry Nesta a Elain. Nezbývá nám než čekat, co si pro nás i pro své hrdiny Sarah J. Maasová připravila. Já už se nemůžu dočkat, až se opět budu moct vrátit do kouzelné země víl a setkat se s hrdiny, kteří mi přirostli k srdci.

Vydalo: Cooboo; 2018
Překlad: Ivana Svobodová
720 stran / 300 Kč