Nik Perumov: Letopisy zlomu

Melynské říši vládnou lidé, ale historie území, na kterém se rozkládá, patří jiným národům. Kdysi tu žili elfové, volní, danu, trpaslíci a mnoho dalších ras, nyní pronásledovaných a zahnaných do pustiny, nebo svázaných otrockým řetězem. Ale oni si stále pamatují, jaké to bylo, a upínají se k proroctvím, jež by měla přinést pomstu a nový řád.

Danuská dívka Gagáta žije s otrockým obojkem jako majetek pánů Onfima a Onfima v jejich kočovném cirkusu. Harcují z města do města a Gagáta obstarává pod pohrůžkami a bitím vše, do čeho se ostatním nechce. Cirkus právě spěšně míří do bezpečí Chvalinu, aby se ukryl pod kamennými střechami před smrtícím Lijákem, jehož mračna mají v patách. Pan Onfim si ale usmyslí nebezpečné zdržení. S Gagátou vyrazí k pozůstatkům danuského Lesa, kde podle starých pověstí má dozrávat dřevěný meč Immelstorn.

Ve stejný čas se ve Chvalinu scházejí dva Volní a trpaslík Sídri, jehož rada trpaslíků vyslala vyzvednout v hlubinách původního skalního sídla trpaslického národa ukrytý artefakt. Volní, draze zaplacení elitní bojovníci, mají Sídrimu zajistit bezpečnou cestu. Ve městě prodlévá také žoldák Šedé ligy Fess, který byl vyslán, aby sledoval mladého mága z Arku, a ve sklepeních Chvalinu zbystří věky vězněná bytost, jejíž sílu pocítí duchovní z řádu Spasitele. V pozoru jsou i mágové všech řádů Duhy, vědí, že se něco chystá a  nezahálejí. Tak jako dosud se snaží držet pevně v rukou vládu nad kontinentem a Císařem. Ale mladý Císař v sídelním městě Melynu, jenž po smrti svého otce nastoupil na trůn, nehodlá zůstat v jejich područí. Konec je ústrkům, které musel přetrpět během mágy udílených výchovných lekcí, nechce žádná omezení pro sebe ani pro obyčejné lidi bez magického nadání. Vše se dává do pohybu, nikdo z hlavních aktérů nemá zdání o krocích ostatních a ani o tom, co všechno se na ně valí. A předpovědi starých proroctví se začínají plnit.

Nik Perumov (*1963) se narodil v Leningradu (nyní Sankt-Peterburg), má za sebou kolem třiceti vydaných románů, z nichž u nás zatím vyšly včetně Letopisů zlomu jen dva. Prvním je román Zlá doba pro draky (Triton, Argo, 2010), kterou napsal společně se známým ruským spisovatelem Sergejem Lukjaněnkem.

Letopisy zlomu jsou klasickým fantasy dílem s velmi spletitým příběhem a mnoha dějovými linkami, s čímž souvisí i velké množství hlavních postav. Autor často odkazuje k historii světa, kterou se čtenář dozvídá postupně, a zároveň odhaluje existenci různých ras, božstev, artefaktů a duchovních směrů. Kapitoly i jejich části přeskakují mezi hrdiny, aby autor postihl současně probíhající děje v různých končinách Melynské říše. Často není zřejmé, co postavy vlastně zamýšlejí a jaký je jejich úkol.

Povahové rysy postav jsou neurčité, jejich jednání je zmatečné a ve většině případů je vede hlavně pomsta. Mnohdy se chovají dětinsky a zkratkovitě, výjimkou je Fess a mágové z Údolí, kteří procházejí mezi světy a dohlížejí na jejich fungování. Fess sám se projeví až v poslední čtvrtině objemné knihy, do té doby si čtenář nemá možnost některou z postav oblíbit.

Druhy magie jsou v knize obsaženy snad všechny, od nekromancie až po předmětnou magii, která je zakázaná, a přesto ji někteří z mágů praktikují. Jsou tu kouzla spojená s přirozeným magickým nadáním, kouzla léčivá, jiná k přivolání magických bytostí a samozřejmě nechybí ani kdysi dávno vytvořené magické předměty, zbraně a bižuterie.

Niku Perumovovi se nedá upřít vypravěčský talent, ale něco tak nadměrně popisného s neustále se opakujícími frázemi a informacemi jsem dlouho nečetla. Měla jsem problém s udržením pozornosti a myšlenky mi utíkaly k jednotlivým postavám a k úvahám, k čemu jsou pro hlavní děj vlastně dobré a o čem celá kniha je. Perumov se ve svých dílech nechává inspirovat Pánem prstenů J. R. R. Tolkiena a jeho vliv je znát i v Letopisech zlomu. Ale u něj to nekončí. Měla jsem neodbytný pocit, že za románem stojí i Adamsův Stopařův průvodce po Galaxii a kdovíkde umístěná nástěnka s informacemi o zničení Melynské říše i s celým světem, na kterém leží. První díl Letopisů zlomu, který má dalších pět pokračování, byl pro mě velkým zklamáním.

Vydal: Triton, 2017
Překlad: Konstantin Šindelář
Počet stran: 784