Swen Harder: Rytíř temného slunce
Rytíř temného slunce je objemný gamebook s temným příběhem pro nadšené hráče RPG, kteří umí ocenit propracovaný herní systém a rádi se v něm nimrají.
Na Rytíře temného slunce je třeba se před čtením a listováním knihou vyzbrojit tužkou, paklíkem papírů na poznámky, gumou a vytištěným deníkem (je součástí knihy nebo ke stažení na webových stránkách vydavatelství Mytago). Kostky nejsou třeba, stránky knihy jsou opatřeny jejich zobrazením, a při nutnosti hodů stačí náhodně otevřít knihu a použít hodnoty na obrázcích zobrazené.
V úvodu čtenář/hráč kromě deníku nalezne mapu, informace o autorovi i ilustrátorovi a první část pravidel, která instruuje hráče, jak je kniha členěná, jak nakládat s deníkem, s předměty a se schopnostmi postavy. Deník je navržen tak, aby postihl všechny změny, které mohou nastat, a vždy je v sekcích řečeno, jak s čím naložit a kam v deníku to zapsat. Pokud hráč projde kapitolou, poznačí si do koleček u hodnot, předmětů a vlastností, že je má z dřívějška, aby je omylem po prodělané smrti v nové kapitole také nevymazal. Občas je nutné čárat i do knihy, ale pokud hráč začíná znovu, je upozorněn na sekce, jež je nutné upravit, aby neovlivňovaly nové volby. Dozví se také, že kniha obsahuje v příběhu ukryté odkazy na bonusové sekce. Pak už je čas pustit se do čtení a vyzkoušet si poznatky v prologu pod názvem Stín se probouzí:
Sekce č. 1
Jsem muž a probouzím se v setmělé ložnici slunečního kněze bohyně Kary, přepychově zařízené. Bolí mě hlava a nepamatuji si vůbec nic. Mám pocit, že nejsem v místnosti sám. Během průzkumu nejbližšího okolí zakopnu o mrtvolu právoplatného obyvatele ložnice. Není to obyčejný kněz, je oděn do honosného zlatého roucha, které k tomu přepychu kolem patří. Zabil jsem toho muže? Jak jsem se tam dostal?
Venku zuří prudký déšť a za dveřmi jsou slyšet kroky. Co udělám?
Chceš-li mrtvého otočit, abys mu pohlédl do tváře, pokračuj na 51.
Chceš-li se skrýt v tmavém koutě pokoje, pokračuj na 41.
Chceš-li ihned opustit pokoj, pokračuj na 72.
Každá volba odkazuje číslem k jiné sekci a tím k jinému pokračování příběhu. Někdy je třeba volit z více možností, někdy je volba omezená vlastnictvím určitého předmětu anebo schopností, kterou postava umí. Někdy žádná volba není a hráč je rovnou odkázán k další sekci. Občas však také končí bídnou smrtí a podle pravidel nezbývá nic jiného než vygumovat v deníku vše, co v právě hrané kapitole získal, a začít ji hrát znovu.
Pokud se hráči podaří projít prologem, čeká ho další část pravidel. Ta se věnuje vlastnostem, způsobům boje a obrany a také výzbroji a výstroji a zvyšování hodnot. Pravidla se ještě rozšiřují třikrát, vždy před další novou kapitolou. K pravidlům stejně jako ke kapitolám se dobře vrací, jsou značené černými čtverci s označením čísla kapitoly nebo názvu oddílu po okrajích stránek a v přední ořízce knihy jsou dobře patrné.
Soubojový systém se většinou odehrává ve více kolech, kdy jsou poměřovány hodnoty útoku proti obraně nepřítele a opačně. Útok a obrana se opakuje tak dlouho, dokud není nepřítel poražen, nebo nekončí smrtí hráče, nebo dokud se nevyčerpá počet kol, který je v sekci souboje poznamenán. Také se může stát, že při určité hranici vitality má hráč pokračovat k jiné číslované sekci.
Autor Swen Harder (*1974) se narodil v Hesensku a nyní žije v Odenwaldu. Pracoval jedenáct let jako redaktor zabývající se počítačovými a konzolovými hrami v Norimberku. Jeho články o hrách vycházely v tištěných i elektronických magazínech. Stal se z něj také tester firmy Nintendo, stál za vznikem karetní sběratelské hry Final Stage, dobrodružství Burg in Sturm a hry RPG2go. V poslední době mu vyšlo bonusové dobrodružství pro 21. svazek série Lone Wolf a také jiný originální počin ve formě gamebooku Metal Heroes and the Fate of Rock.
Harderův svět Pakonie je pestrý, obývá ho mnoho ras a národů, které mezi sebou válčí, ovlivněni mimo jiné i svými božstvy. Obyčejní lidé trpí a Impérium ovládá stále větší území Severní Pakonie. Hráč se stane součástí války a s postupem příběhu zjišťuje, že je někým jiným, nežli kým se zdál být na začátku. Učí se mnoha dovednostem, může být mistrem v různých dovednostech (šermířem, dračím jezdcem) a je zcela na hráči a jeho volbách, jak příběh vlastně dopadne. A že při každém novém hraní dopadne jinak, je při takovém objemu sekcí velmi pravděpodobné.
Rytíř temného slunce má velmi propracovaný herní systém, ale podle mého zážitku je opravdu knihou spíše pro hráče než pro čtenáře. Příběh nepůsobí moc spojitě, a kdykoli jsem se ocitla u další sekce, připadalo mi, že mám výpadky paměti stejně jako hlavní postava. Neustále mi chyběly části příběhu, které by mi vysvětlily, proč dělám to, co právě dělám, a proč jsem tam, kde právě jsem.
Navíc logika některých rozhodnutí mi přišla úplně zcestná. Například se potřebuji dostat z jednoho místa na druhé a vyberu si přímou trasu skrz město, které zrovna pálí ze vzduchu draci. Samozřejmě se na mě zřítí kdeco, stále omdlévám a stále mě někdo křísí. Jindy napadnu vojáka patřícího ke stejné straně, na které právě stojím, jen proto, že jsem zmatená. Navíc je v knize spousta zvratů, které nelze ani odhadnout, dějí se zčistajasna, bez nějakého naznačeného háčku v ději. A také volby podmíněné předměty, které mám zrovna u sebe, nemůžu v ten moment jako hráč ovlivnit, což se mi protiví. Nejvíce mě však dostal výběr další sekce podle toho, zda gamebook hraje muž či žena.
Zkrátka a dobře, pro mě je nejvíce v knihách i hrách nosný příběh a jeho smysluplnost, proto jsem si Rytíře temného slunce neužila a herní systém mi ve své složitosti připadal moc zdlouhavý. Knihomolové ať si raději přečtou něco jiného, ale hráčům a hračičkům přeji mnoho zdaru při objevování všech možností, které gamebook nabízí.
Vydalo: Mytago, 2017
Překlad: Michal Smrkovský
Ilustrace: Fufu Frauenwahl
Vazba: pevná
Počet stran: 640
Cena: 499 Kč
Web: http://rytir.mytago.cz/