American Horror Story – Hotel & Roanoke – nejlepší a nejhorší série hororového fenoménu?

Možná si někteří diváci mysleli, že tvůrci seriálu American Horror Story už nemají čím překvapit. Opak je pravdou. Brad Falchuk a Ryan Murphy přicházejí s dalšími dvěma obligátními tématy – upíry a dokumentem o paranormálních jevech. Zatímco první je zpracováno překvapivě dobře, u druhého se nám sami tvůrci poněkud zamotali.

Hotel

„Jsem mrtvý, ale nikdy jsem se necítil víc naživu!“

Že nelze upírské téma zpracovat originálně? Série Hotel dokazuje opak. Nečekejte Stmívání ani Nosferatu, ale zvláštně „elegantní“ splatter, odehrávající se v domě plném zazděných místností a tajných chodeb. Prostředí staromódního hotelu Cortez má tak neopakovatelnou atmosféru, že přes všechny hrůzy, které se zde odehrávají, se budete (stejně jako hrdinové) stále a rádi vracet. Když si k tajemným kulisám přidáte ještě působivou přehlídku kostýmů, promyšlené a vzájemně spjaté dějové linky s minimem slepých míst, postavy, se kterými se dokážete ztotožnit, a vynikající herecké výkony, máte o výbornou televizní zábavu postaráno.

Plejádu už notoricky známých herců v čele s Denisem O‘ Harem tentokráte v roli transvestitky „Liz Tyler“ a Kathy Bates coby recepční doplňuje Lady Gaga v roli hraběnky Elisabeth. Ve chvíli, kdy Gaga vstoupí do záběru, strhává na sebe veškerou pozornost, podobně jak jsme byli zvyklí u Jessicy Lange, která v této sérii poprvé chybí. Lady Gaga nemusí nijak hrát, stačí, že prostě je, a krutosti v jejím podání dostávají neopakovatelný půvab. Ne zcela neprávem jí role hraběnky vynesla zlatý glóbus.

Vampýři v Cortezu jsou sice okouzlující, ale nelíbají krčky, dokonce vůbec nekoušou, oni prostě podřezávají. Fanoušky pijáků krve jistě neurazí – rudá šťáva stříká na všechny strany, až se stěny červenají. Aby toho nebylo málo, obývají Cortez také duchové všech, kteří zde zemřeli. A na toto místo nyní přichází Detektiv John Lowe (vynikající Wes Bentley), vyšetřující desatero vražd a pohřešující svého malého synka…

Hotel není až tak napínavý jako Murder House, ani depresivní jako Asylum, zato je vyrovnanější, barvitý a dějově uzavřenější. Ačkoliv… pozornému diváku neujdou (záměrně) matoucí zjevení postav z předchozích dílů…

Roanoke

„Nech mě být! Nejsem Američanka! Nejsem na takový masakr zvyklá!“

Ani šestá série AHS s krví nikterak nešetří. Na celou věc jde ale úplně jinak. První, co diváka asi překvapí, je absence úvodní znělky, která vždy tak nějak navodila tu správnou atmosféru. Má to své důvody – série se pokouší vypadat jako dokument doplněný o rekonstrukci novodobých událostí na ostrově Roanoke.

Zde v šestnáctém století došlo k údajnému zmizení celé osady. Ale tato skutečnost nakonec bohužel s dějem logicky téměř vůbec nesouvisí. Těží především z legend, kterými je toto místo opředené. Nejprve se stáváme svědky všelijakých útoků na nově přistěhovaný pár (zpočátku evokující Murder House). Většina z nich dokáže překvapit, ale postrádá smysl, nemluvě o nějakém pozdějším pokusu o vysvětlení.

Ve druhé polovině se děj roztříští v nepovedené skládačce ze „zaručeně autentických nalezených záznamů.“ Takřka po celou dobu sledování máte sto chutí na aktéry řvát, aby si ti pitomci rozsvítili. Roztřesená kamera škodí i tam, kde by za daných okolností zcela jistě přítomna být nemohla. Příšery z ničeho nic mizí ze scény (i během pronásledování obětí!), málokterá postava si dokáže udržet vaši pozornost, natož pak získat sympatie.

Moc příběhu nepomáhá, že se zde mihnou i některé oblíbené tváře z předchozích sérií. Herecké výkony stojí a padají na Kathy Bates v nevelké roli šílené Řeznice i její filmové představitelky a Sarah Paulson, jejíž hysterický křik se stává skoro až legendárním. Stojí za to Roanoke sledovat? Snad jen kvůli pár dobrým momentům v prvních pěti epizodách a pro vcelku dojemný závěr.

Recenze na Murder House a Asylum
Recenze na Coven a Freak Show