Jana Rečková: Jáma a dům

Detektivní pátrání, horor, fantasy, mystika i trocha psychologie se najde v novém románu Jany Rečkové, která je známá rozmanitostí témat a jejich splétáním. Příběh se odehrává v budoucím čase našeho světa, jemuž vládne technologie. Ale najdou se ještě ostrůvky starých poctivých časů, jako je Křížový dům se svými obyvateli.

Generace Sedrmových žijí v Křížovém domě schovaném v lesích a svět se kolem nich s léty mění. Živé tvory a přírodní produkty nahrazují umělé a syntetické výtvory a lidé spolu umějí žít jen pod dohledem odborníků. V Křížovém domě plném záhad a tajemství to tak není. Vládne v něm zvláštní soudržná atmosféra, jež ovlivňuje i příchozí návštěvníky. Možná je to domem, možná strýčkem Enykem, který umí domlouvat věcem i živáčkům, aby se chovali, jak mají. V domě tak není o návštěvy nouze a Enka má během dětství a dospívání možnost sledovat strýčka při práci, jak napravuje androidy, pomáhá lidem a uzdravuje nemocná zvířata. Než se dostane mimo dům, nemá  zdání o tom, jak je dění kolem domu a strýčka zvláštní.

V době, kdy má Enka nastoupit na vysokou školu a přestěhovat se na kolej, přistihne strýčka v domě se zraněným člověkem, po němž policie vyhlásila pátrání. Enyk ho nalezl v Jámě, v propasti nacházející se v okolních lesích. Celý incident je podivný a Enčina intuice je od této příhody v pozoru. Když je později ve škole zavražděna jedna ze studentek a policie podezřívá kromě lidí i androidy, kteří slouží jako osobní strážci studentům, začínají mít Enka i strýček tušení, že přichází něco hrozivějšího. Zda vše souvisí s Jámou a tvory z ní vystupující, se teprve ukáže.

Jana Rečková je autorkou řady knih a povídek z žánru sci-fi a fantasy, které vychází v časopisech i knižních antologiích. Za svá díla získala nejednu nominaci a ocenění.

Jáma a dům čtenáře zaujme rozmanitostí žánrů, dějových zápletek i obsazením lidí, androidů a golemů. V knize jsou kapitoly rozčleněné do dvou dílů a tří částí. První díl se točí hlavně kolem Enky, která čtenáře uvede do našeho budoucího alternativního světa a seznámí ho s podivnostmi Sedrmových. Druhý díl je plný akce a ke slovu přijdou převážně mužští hrdinové v čele s Enykem. Oba protagonisté jsou veskrze kladní a čtenář si je snadno oblíbí. Ostatní postavy jsou popsány tak, že lze jejím motivům i povahám věřit, ale najdou se i takové, jejichž chování je zkratovité a mimo chápání.

Vyprávění mě zaujalo a byla jsem zvědavá, zda příběhy dopadnou, jak jsem předvídala. U některých jsem se trefila, u jiných ne, a z některých jsem byla zklamaná, protože působí neuzavřeně a podivně. Možná si Jana Rečková připravila vrátka k dalšímu pokračování, hlavní téma knihy o Sedrmových a jejich úkolu pro svět totiž nabízí další možnosti, jak na příběh navázat.

Hodně mě bavilo rozjímat nad názvy míst a měst, které se v příběhu vyskytují, ale těžko je přirovnat k těm skutečným. Kniha Jáma a dům je vhodná pouze pro dospělé čtenáře, protože se v ní vyskytují scény nevhodné pro mladší čtenáře spojené se sexem a týráním.

Nakladatelství: Epocha, 2017
Edice Pevnost, sv. 103
Obálka: Žaneta Kortusová