Tom Pollock: Skleněná republika (Mrakodrapový trůn 2)

Život v Londýně je jedna věc, život v oživlém Londýně druhá, ale žít Za zrcadlem, to je kapitola sama pro sebe. Ve Skleněné republice čeká na čtenáře nový, dosud neobjevený svět, který je opět do detailu promyšlený.

Pollock_Sklenena-republikaPen se po událostech v Mrakodrapovém trůnu musí vypořádávat s mnoha traumaty. Její tvář je zohyzděná, kamarádka Beth nechodí do školy a ostatní spolužáci se k ní chovají spíše jako k zajímavému zvířátku. Navíc mohla za to, že zatkli oblíbeného učitele, a to jí na popularitě taky nepřidá. Jediný, kdo jí rozumí, je její zrcadlové dvojče Parva. Jednoho dne Parva zmizí a Pen se rozhodne ji najít a zachránit, a tak započne její dobrodružství ve skleněném světě.

Ve skleněném světě Pen zjistí, že Parva žila životem hvězdy a že mít jizvy je projevem krásy, nikoliv zohyzdění. Zrcadlový svět by mohl být pro Pen kouzelným místem, kdyby tam nešla hledat ztracené dvojče a nezjistila, jak nebezpečné to tam může být. Navíc Pen se nemůže zdržet příliš dlouho, protože cena, kterou musí zaplatit za to, že se za zrcadlo dostala, je pro Pen moc vysoká a chce najít jinou odměnu. Beth se snaží Pen pomoct a její linie dokresluje příběh z druhé strany.

Tom Pollock opět rozvíjí svět oživlého Londýna, tentokrát s důrazem na říši Za zrcadlem. Autor sice svůj svět už v prvním díle představil, ale ve Skleněné republice znovu dokazuje své mistrovské umění a čtenář spatří další kus jeho smyšleného světa. Autor myslel na všechny drobnosti, jakými jsou třeba politika, nálada obyvatel, jejich touhy a naděje, a to vše stihl popsat během jediné hrdinčiny výpravy za ztraceným dvojčetem.

Kniha čtenáře pohltí a nepustí, dokud se nedostane na poslední stránku a i pak by se rád vrátil do toho kouzelného světa, který je tak jiný a přitom důvěrně známý. Rytmus románu je příjemný, seznamování s novým světem spád příběhu nikterak nezpomaluje. Děj odsýpá, je dramatický a vyvrcholí překvapivým závěrem. Přestože hlavní hrdinkou je dívka, styl psaní odpovídá spíše románům pro kluky.

Skleněná republika se mi četla moc dobře, je velmi dobře napsaná, pěkně ubíhá a u druhého dílu jsem již byla zvyklá na autorův styl, který je trochu nevšední, avšak velmi osvěžující.

Vydal: Nakladatelství Paseka, 2015

Tom Pollock provede čtenáře krátce po místech v Londýně, které ho inspirovaly pro napsání románu: