Cassandra Clareová: Město ztracených duší (Nástroje smrti 5)

Démonka Lilith byla v předchozím díle poražena, stihla však způsobit spoustu komplikací, kterým musí Clary a její přátelé čelit ve Městě ztracených duší.

Clare_Nastroje5_Mesto-ztracenych-dusiLovec stínů Jace zmizel. Je to rána pro všechny jeho blízké a především pro jeho přítelkyni Clary. Neustále po něm pátrají a nikdo nepochybuje, že stále žije. Když se Jace najednou objeví po boku Sebastiána, který by měl být mrtvý, všichni vědí, že něco je špatně. Jace není takový jako před zmizením, a dokonce to vypadá, že má k Sebastiánovi, ďábelskému synovi Valentýna, velice blízko. Pro Clary začíná těžká zkouška, která na konci ukáže, zda stále může být se svým chlapcem.

Clary znovu ztrácí svého milovaného Jace. Ten se teď ocitá v moci Sebastiána a jejich hluboké pouto znemožňuje zabít jednoho, aniž by při tom zemřel i druhý. Clary se nevzdává, je odhodlaná přijít na to, co Sebastián plánuje. Proto se vydává za nimi a prožívá pekelné dny plné přetvářky. Několik dní zbytečně promrhá namáčením croissantů do čokolády a bloumáním nad tím, zda má Sebastián nějaké city. Prožité události z ní pomalinku dělají silnější a rozhodnější hrdinku, než jakou byla na začátku série.

Simon, Isabela, Alek a Magnus se mezitím snaží najít řešení, jak oddělit Jace od Sebastiána, aniž by bylo lovci ublíženo. Ani oni nejsou do záchrany ponořeni tak, jak s chutí neustále říkají. Každá postava pochopitelně řeší své osobní problémy, děj ale většinu času stojí, nikdo nedokáže s ničím hnout. Stejně jako v předchozích čtyřech dílech vznikají situace založené na špatné komunikaci přátel. Zmizení Jace pořádně utužuje vztahy mezi přáteli, kteří si jindy nemají co říct, všechno zlé je tedy pro něco dobré.

Cassandra Clareová by měla sepsat příručku pravidel lovců, protože se v nich sama zřejmě neorientuje a zásadně je ignoruje. Hrdinové téhle série by správně měli být již několikrát potrestáni, přesto se vždy trestu vyhnou. Jsou nepoučitelní, neustále jednají nerozvážně a vše jim projde.

Clary stále zůstává na pozici hlavní hrdinky, Cassandra Clareová však sází i na další oblíbené postavy. Čtenáři mají možnost číst příběh z několika pohledů, občas je to bohužel příliš. Autorka se hodně zabývá liniemi v pozadí, řeší vše od vypjatého vztahu Simona a jeho matky, až po vztah Aleka a Magnuse. Jenže tohle všechno brzdí hlavní zápletku a autorka se nakonec nestíhá věnovat všem liniím jednotlivých postav. Kdyby kniha neměla tolik vypravěčů, byla by poloviční, což by jí prospělo.

Čtivosti románu rozhodně nepřidává necelých pět set stran povídání a zamýšlení se nad láskou, akce se totiž dočkáme až na konci. Cassandra Clareová naznačuje, co můžeme čekat v posledním díle, přesto nedokáže pořádně nalákat čtenáře na závěr série. Město ztracených duší se tak stává pravděpodobně nejslabším dílem Nástrojů smrti.

Vydal: Knižní klub; 2014