Jaime Reed: Osudová přitažlivost (Kronika kambionů 1)

Obyčejné knihkupectví. Naprosto normální místo plné knihomolů, kterým se splnil jejich sen. Místo, kde se neděje nic zajímavého, jen pár netrpělivých puberťaček tu čeká na svou pravidelnou dávku nadpřirozené romance. Nebo je to naopak? Kde jinde by se mohli skrývat kambioni než mezi regály s knihami?

Reed_Kronika_kambionuSedmnáctiletá Samara Marshallová má letní brigádu v knihkupectví Buncha Books. Za ušetřené peníze si chce koupit vlastní auto. Svou práci má ráda a knížky přímo miluje. Kamarádí s Miou a Dougiem, což je věčně se rozcházející se dvojice, a její nejoblíbenější kolegyní je velice sexy a super výkonná vysokoškolačka Nadine Petrowská z Polska, která kromě studia zvládá tři brigády najednou. Samařin život jede v zaběhnutých kolejích do chvíle, než přistihne Caleba Barkera, asistenta manažera hudebního oddělení, jak se vášnivě líbá s jednou zákaznicí v oddělení dům a zahrada. Krátce poté tutéž ženu s podezřením na infarkt odváží záchranka do nemocnice. Samara brzy zjišťuje, že náhlá srdeční příhoda postihuje až příliš často ženy, jež se vyskytly v Calebově okolí. Má s tím ten magnet na ženské s nachovýma očima něco společného?

Samara razí heslo, že lásce se oddává jen masochista. Ono se není čemu divit, když si ji rodiče pořídili v době středoškolských studií a jejich vztah příliš dlouho nepřežil. Být nemanželským dítěm černošského právníka a bílé holky z vyšší společenské vrstvy není žádná výhra. Rodiče ji milují, ale jinak stojí na hranici mezi světem bílých a černých, ale nepatří ani do jednoho. Její matka nechce, aby Samara udělala stejnou chybu, a všechny potenciální kamarády své dcery důkladně prověřuje. Ovšem do čeho se zaplete ona i její dcera, tak to ani v nejmenším netuší. Samara své pocity skrývá a místo nich používá sarkasmus, což podědila po své literární matce Jaime Reed.

Krizi dvou světů stejně jako Samara prožívá i Caleb. Kromě rodinných potíží se musí smířit i se svým problematickým „spolubydlícím“, který mu brání, aby vedl jednoduchý a naprosto normální život.

První díl série Kronika kambionů patří do žánru young adult. Ze svého pohledu ho vypráví Samara, která zjišťuje, že mezi lidmi žijí kambioni, jež se živí lidskou energií. Existuje pro ně i jiný název, daleko profláklejší. Jak to tak bývá, tak milý chlap není úplně normální a Samara se s tím musí vyrovnat, i když jeho spolubydlící může na životě ohrozit i ji. Příběh se odehrává v běžném světě, kde se vyskytuje něco paranormálního tajícího svou existenci před lidmi. Jaime Reed svoji knihu umístila do Williamsburgu, kde sama vyrostla.

V rámci žánru fantasy knih pro mladé patří Osudová přitažlivost k nadprůměru. Chvílemi to při čtení vypadá, že Jaime Reed si dokonce z tématu své prvotiny dělá legraci a psaní vůbec nebere vážně. Občas se strefuje do profláklých klišé, ale vzápětí v nich nechá svoje hrdiny důkladně vycachtat.

Překvapením jsou dobré dialogy, které se nebojí dvojsmyslů a narážek. Rodinná část dějové zápletky už je trošku navíc, ale některá odhalení nemají chybu. Čtenáře určitě potěší narážky na známé knihy i filmy. Za pozornost stojí, že nadpřirozená stvoření, která hrají prim v celé třídílné sérii, se většinou vyskytují v daleko dospělejší literatuře, kde mohou více rozvinout svůj potenciál.

Mimochodem, víte, jak se pozná kambion? Nikdy nečetl Harryho Pottera, i když pracuje v knihkupectví.

Vydal: Fragment, 2014