Kieron Gillen a Stephanie Hansová: Kostky – Srdceryvná fantasy

Šestice puberťáků zmizí při hraní hry Kostky, domů se jich nakonec vrátí pět. O několik let později se jim hra znovu připomene. Ještě totiž neskončila!

Gotické Jumanji, temná fantasy hra na hrdiny nebo nejlepší komiksová série své doby – to vše se o Kostkách dočtete. Dostály však těmto hezkým slovům?

Chuck, Matt, Isabelle, Sol, Ash a Angela. Šestice přátel spolu v devadesátých letech hrála Kostky. Zmizeli a dva roky o nich nikdo neslyšel, dokud se jednoho dne nevrátili domů. Navždy poznamenaní zážitky a světem ve tvaru dvacetistěnné kostky se pokoušejí žít dál.

Roky plynou a vzpomínky zůstávají. Hra však ještě neřekla své poslední slovo. Jsou povoláni zpět za svým kamarádem, který ve hře před lety zůstal. Znovu se z nich stávají hrdinové. Meče a magie však nemusí stačit k tomu, aby se dostali zase zpět domů jako před lety.

Anglický scenárista Kieron Gillen a francouzská umělkyně Stephanie Hansová přivedli na světlo světa jedinečné dílo. Komiks Kostky pracuje s námětem RPG her, v nichž jsou kostky velmi podstatným prvkem. V tomto příběhu dostane každý z šestice přátel kostku, se kterou může hrát pouze on a která dokonale odpovídá charakteru postavy, za kterou hraje.

„Všechno to začalo kostkami. Můj ústřední nápad – kostky proměňují lidi. A tak by jednotlivé kostky měly vyjadřovat, kým se ti lidé stali.“ – Kieron Gillen

Kieron Gillen si na vymýšlení postav a jejich propracovaní dal velmi záležet. V esejích na samém závěru prvního svazku se čtenáři dozvědí, kolik symboliky a sáhodlouhých rešerší tomu autor věnoval – a na výsledku je to znát.

První svazek v sobě ukrývá prvních pět sešitů, přičemž žádný kvalitativně nijak nevybočuje. Kouzlo propracovaného příběhu však nestojí jen na nápadu a textu. U komiksů jde ve velké míře také o ilustrace, kterých se v tomto případě zhostila nadaná francouzská umělkyně Stephanie Hansová.

Styl, který pro Kostky použila, je typický digital art s realističtějšími rysy a nejednoznačnou linkou. Přechody barev jsou plynulé a nenásilné a ve čtenáři vzbuzují fascinaci nad reálným ztvárněním jednotlivých scén. Každá dvojstránka se nese v jednotných barvách, hezky spolu souzní a na pohled působí tak krásně a propracovaně, až se čtenář po dočtení textů musí zastavit a pořádně si vše ještě jednou prohlédnout, než otočí na další stranu.

S použitím barevné škály a teorie barev si Stephanie Hansová vyhrála do detailů a oprávněně přirovnává spolupráci se scenáristou Kieronem Gillenem k tanci – a „tanec“, který z jejich spolupráce vznikl, rozhodně stojí za shlédnutí (přečtení).

Příběh v prvním svazku Kostek je sice ve velké míře hrdinská fantasy, ale podtitul Srdceryvná fantasy nemá nadarmo. Většinu příběhu tvoří smutné scény se silným posláním, části, kdy každá z postav bojuje s vlastními démony, a čtenář může přihlížet tomu, jak se s nimi vypořádají. Na své si tu přijdou i fandové popkulturních odkazů, kterých se tu pár ukrývá, a příznivci Tolkienova díla jakbysmet. Každý sešit navíc začíná krátkým citátem slavných autorů nebo jejich literárních děl. Čtenář se má po všech stránkách na co těšit a zážitek, který si z Kostek odnese, je nepopsatelný.

Hráče D&D by mohlo zajímat, že Kieron Gillen se do tvorby světa a postav Kostek ponořil natolik, že podle tohoto komiksu vytvořil hru na hrdiny a sepsal beta pravidla, která jsou dostupná na www.diecomic.com/rpg. Pozor si dejte však na to, že vám zmíněná pravidla vyzradí konec Kostek.

Kostky jsou úžasným komiksem, který by mohl zaujmout svým námětem fanoušky filmu Jumanji (ale nečekejte přímo totéž), ale i hráče oblíbené hry Dungeons & Dragons. Kresba Stephanie Hansové a propracovaný námět Kierona Gillena by však neměly nechat na pochybách žádného čtenáře komiksů, že tento kousek nesmějí minout.

Hra stále pokračuje…

Vydal: Host, 2024
Překlad: Filip Drlík
Vazba: brožovaná
Tisk: barevný
Počet stran: 184
Cena: 399 Kč