Poeticky děsivá Paranoia Ludmily Svozilové
Autorka neotřelých textů a také umělecká keramička Ludmila Svozilová přináší soubor svých nejlepších povídek v exkluzivním svazku.
Ludmila Svozilová debutovala už v roce 2015 povídkou v knize Hledá se autor bestselleru. Od té doby jí vyšly sbírka Hřbitov bílých králíčků (elektronicky 2018), romány Sběračka kostí (Krigl, 2019), Achernar (GoldenDog, 2021), Zemři, Kaine: Svatyně a Zemři, Kaine: Stín (GoldenDog, 2022 a 2023). Autorka disponuje specifickým stylem, který se nedá lehce zaškatulkovat. Obsahuje prvky horroru, humoru i magického realismu a všech těchto ingrediencí autorka hojně využila i v letos vydané povídkové sbírce Paranoia.
Paranoia je jedna z mála sbírek, ve které zaujmou bez rozdílu všechny texty. Každá povídka je řemeslně vypiplaná, má neopakovatelnou atmosféru a poutavý příběh, ať už je kořeněný napětím, či humorem, všechny zvláštním způsobem spojuje motiv neskutečna, tajemna, nejistoty a strachu – paranoie. Ta je jakýmsi jen tušeným, ale vždy přítomným jmenovatelem. Ať už jsou hlavním tématem lidé hamižní, chtiví či jen prostě zvědaví (Myflower, Hadrárna, Pompadurka – vyšla již v Antologii českého hororu v r. 2016), nebo naopak lidé zkoušení či pronásledovaní osudem (Hotýlek, Štvanice).
Hrdinové samotní jsou dost rozmanití – od klevetivých babek (Taxidermie) až po malého, bezcitně kalkulujícího chlapce (Jako Schrödingerova kočka). Titulní Paranoia potěší správně tísnivou atmosférou a zároveň překvapí futuristickým námětem. Lehce svůdná povídka Slunovrat se navrací k předchozí autorčině knize Hřbitov bílých králíčků, povídka Sklep zase ke Sběračce kostí.
Pohádkový příběh chlapce, který potká draka (Fantastická noc Adama Ticháčka), je skoro až v kontrastu s vynikajícím příběhem Karty nelžou o tísnivé předurčenosti a zbabělosti. Závěrečná povídka Labyrint se atmosférou navrací na samý začátek knihy, takže ji člověk odkládá s pocitem zvláštního potěšení, s úsměvem na tváři.
Drobně mžilo, ale Sylvii nebyla zima. Šla pomalu, míjela lidi pospíchající rychlým krokem ze zaměstnání, lidi spěchající po nákupech, lidi navlečené v teplých bundách, skryté pod deštníky, lhostejné chvátající cizí bytosti uzavřené za sklem nějaké jiné reality. Celý svět utíkal, přeskupoval se odnikud nikam, z nicoty do nicoty. Neměla strach. (Hadrárna; str. 50)
Příběhy jsou do knihy jako celku zakomponované s neuvěřitelným citem pro náladu, fungují dohromady a tvoří nebývale působivé čtení. Podobně dobře jsou vybrány i jejich názvy, které sice cosi napoví o tématu, ale o stylu, v jakém bude příběh psaný, či o jeho vyústění neprozrazují zhola nic.
U povídek mám jako čtenářka mnohdy problém stihnout se dostatečně ponořit do atmosféry nebo se sžít s hrdiny. Tady jsem takový neduh nepocítila ani jednou; příběhy si pamatuji do jednoho a každý ve mně něco zanechal. Paranoia je jednoduše jedna z nejlepších povídkových sbírek, jaké jsem kdy četla.
Knihu v pevné vazbě navíc zdobí krásná ilustrace z dílny samotné autorky, takže se i provedením řadí mezi výjimečné sběratelské kousky současné temné literatury, jako jsou třeba Desatero Romana Bílka či Milenci ze snů / S meluzínou sůl lízat. Doporučuji všemi deseti jako knihu plnou výjimečných příběhů, které potěší každého čtenáře napříč žánry.
Vydal: Jonathan Livingston, 2024
Obálka: Ludmila Svozilová, Robin Brychta
Vazba: pevná
Počet stran: 208
Cena: 199 Kč