Maria V. Snyderová: Studie noci (Hledači duší 2)

Velitel se spolčil s nebezpečným kouzelníkem, nad Sitijskými kouzelníky se stahují mračna a životy naší známé party přátel budou v ohrožení. Jestli to zvládnout překonat, se dozvíte v druhém díle série Hledači duší.

Jelenin život je nadále v nebezpečí – nejenže se jí magie nevrátila, ale i její odolnost vůči kouzlům druhých začíná být nevyzpytatelná. Valekova imunita vůči magii také má své mouchy a zanedlouho se mu obrátí svět vzhůru nohama. Hrozba v podobě Owena Měsíčňáka stále trvá a stupňuje se, neboť je Velitelův čestný host, kdežto Velitelova laskavost vůči Valekovi s Jelenou zeslábla. Ani v Sitii ovšem nenajdou bezpečí, jelikož se rozmáhá nevole vůči kouzelníkům a kartel pro spásu Sitie rozšiřuje svůj dosah. Dokážou Jelena s přáteli ochránit své blízké a zároveň zabránit blížící se pohromě obou zemí?

Valek a Leif v tomto díle dostali více prostoru, čtenář si je tak mohl víc užít. Na druhou stranu autorka upozadila Jelenu, jelikož jí pro rozvoj děje nemohla tolik pomoci – stále je poměrně rozhozená kvůli své magii a i kvůli dalším okolnostem se necítí sama sebou.

O to víc potěší, když se na scéně vyloupnou staří dobří Janko s Arim, díky nimž se trochu navrátí původní dynamika postav. Když se parta přátel sejde, jde znát posun v interakcích a atmosféře oproti předchozí sérii, ale ne natolik, že by čtenáře rozdíl zarazil. Onora zatím zůstává záhadnou, jaksi neutrální postavou.

Zápletku Studie noci vymyslela autorka dost komplexně, a i když se snažila do ní čtenáře uvést, měla jsem často potíže se ve všem zorientovat a najít logiku. Příběhu ovšem nechybí dobrodružství, akce, napětí, odhalení a zvraty. Nicméně opět kvůli střídajícím se pohledům poměrně rychle vyšumí gradované napětí a vzhledem ke složitosti děje si čtenář vždy nemusí pamatovat veškeré detaily, když se k jiné dějové lince zase dočte. Přestože se celou dobu něco děje, rozuzlení nastává až na samotném konci knihy. Závěr navíc Maria V. Snyderová nechala otevřený, takže čtenář opět musí čekat na další díl a jakési vyústění.

Young adult fantasy román Studie noci autorka tentokrát napsala z pohledu čtyř osob – Jelenin stále v první osobě, Valekův, Leifův a Jankův v osobě třetí. Bohužel kvůli upozadění Jeleny poklesl typický náboj autorčiných knih. Tempo příběhu je svižnější, a tak stránky snadno ubíhají. Atmosféra má ponurejší ráz a je jen málokdy odlehčena veselými momenty.

Začínajícím čtenářům Marie V. Snyderové bych spíše doporučila sérii Studie jedu než Hledače duší. Stejně jako se vyvíjejí postavy, tak se vyvinula i tato série, což nemusí úplně každému sednout, přesto si ji čtenář může užít.

Vydalo: CooBoo, 2023
Překlad: Magdaléna Stárková
Počet stran: 520