Neznámý Asimov – inspirativní nahlédnutí do pozadí autorových začátků

Poodhalit roušku tajemství a nahlédnout do zákulisí tvorby jakéhokoliv velkého autora je nejen podnětné, nýbrž i nadmíru inspirativní. To platí svorně jak pro čtenáře, tak i pro jiné tvůrce, i když pro ty začínající spisovatele asi nejvíce.

Isaac Asimov, zcela zaslouženě označovaný za velmistra žánru sci-fi, který po sobě zanechal opravdu fenomenálně rozsáhlé dílo, tuto možnost čtenáři mírou vrchovatou dopřál, a to v novém souhrnném vydání původně třísvazkového titulu Neznámý Asimov.

Jedná se o obsáhlou sbírku dvaceti sedmi povídek z let 1939–1949 a doprovodných textů, není proto v silách smrtelníka rozebírat jednotlivé příběhy zvlášť. Nejsou to úplně všechny povídky z autorových začátků, které vyšly časopisecky, neboť několik se jich ani nedochovalo, ať již skončily ve sběru, anebo zapomenuty v zaprášených hromádkách nepřijatých rukopisů kdesi v nejmenované redakci žánrového časopisu. To jen pro romantickou představu.

Sám autor vyčerpávajícím způsobem pomocí vzpomínek a záznamů ze svých soukromých deníků rekonstruuje a poodhaluje zákulisí inspirací k jednotlivým dílům a trnitou cestu k dosažení vytouženého cíle, tedy jejich vydání. Zmiňuje s velkou úctou svého mentora Johna Wooda Campbella, šéfredaktora hned několika nejvýznamnějších žánrových časopisů tzv. zlatého věku žánru, jemuž je i tato kniha věnována. Jedna z významných zajímavostí spojená s tímto jménem je vytvoření stereotypu vždy vítězícího a morálně nadřazeného lidstva i nad zdánlivě vyspělejšími mimozemskými civilizacemi, jehož byl Campbell ne-li přímo duchovním otcem, tak rozhodně horlivým propagátorem. Udával směr dobovému trendu, jenž v žánru vydržel vlastně až dodnes.

Mnoho příběhů se dnešnímu čtenáři může zdát svým zasazením na různá místa Sluneční soustavy bující životem spíše úsměvná. I když vědecké objevy pomalu poukazovaly na nemožnost přítomnosti života na těchto planetách a jejich měsících, romantické duše soudobých spisovatelů přesto vedly stále svou. Navíc to nic neubírá na kvalitách příběhů, nekonečné autorově fantazii ve vymýšlení zápletek a řešení morálních dilemat spojených nejen s existencí člověka ve Sluneční soustavě. Stále se jedná o solidní povídky, které si skutečný milovník žánru vždy rád přečte, neboť on ví. Namátkou pár jmenuju: Hrozba z Kallistó, Míšenci na Venuši či Vánoce na Ganymédu. Dále se zde nalézá dvojice povídek, které Asimov napsal ve spolupráci s jiným významným autorem Frederikem Pohlem, a to: Malý muž v metru a Zákonná práva.

Krom začátků jsou nejdůležitějšími přednostmi této knihy milníky, ke kterým Isaac Asimov v průběhu své první tvořivé dekády došel. Takové ty střípky inspirace, jež vedly souběžně ke vzniku nesmrtelných sérií o Robotech, Nadaci a Galaktické říši.

S dalšími výčty předností této výjimečné knihy by se dalo pokračovat dále, ovšem tato cesta už čeká na stránkách knihy Neznámý Asimov na každého čtenáře. A jedná se o velmi dobrodružnou a podnětnou cestu, neboť není nic lepšího a přínosnějšího než mít tu možnost nahlédnout mistrovi přes rameno a nechat se ohromit, a navíc ještě inspirovat jeho nesmrtelným géniem.

A i kdyby si po jejím přečtení čtenář neodnesl nic jiného než zcela autentický příklad vize a vůle, které byly za vynaloženého úsilí korunovány úspěchem, tak tato kniha splnila svůj účel. Přesně ten účel, který jí Isaac Asimov naprosto jednoznačně a vědomě vtiskl.

Vydal: Triton/Argo, 2023
Původní název: The Early Asimov, vol. 1-3 (1973-1974)
Překlad: Zdeněk Uherčík