Eva „Ronne“ Lassler: Druhá Země
Občas lidi napadá, co se s naší planetou stane v budoucnosti. V gamebooku Evy „Ronne“ Lassler je naše budoucnost na Druhé Zemi.
Příběh sledujete z pohledu Samuela. Ocitnete se v dramatické situaci, kdy vám jde o život. Jenže náhle vás gamebook vrací do období před týdnem, kdy řešíte spor se svou bývalou tchyní. Dlužíte totiž za rozvodové náklady, a pokud dluh nesplatíte, pomažete do vězení. Jenže peníze potřebujete i pro svého tátu, který se neobejde bez drahé zdravotní péče. Brzy zjistíte, že hádka s tchyní nebyla nic proti tomu, co vás čeká. Sammyho otec má totiž tajemství. Na Druhé Zemi probíhá válka a tu by mohlo ukončit ono tajemství – Šarur, tajemné ničivé zařízení. Tedy zbraň. Jen Sam, tedy vy, dokáže rozluštit otcův deník a zjistit, kde se Šarur nachází. Stopy vedou na Prototterru – původní Zemi.
Před hraním je samozřejmě důležité se seznámit s pravidly. Ta jsou zde vysvětlena srozumitelně. Stejně jako v každém gamebooku a RPG hře si musíte hlídat zdraví či množství vybavení. Ale jsou tu herní mechaniky, které jsou obvyklé spíše pro počítačové hry. Můžete si například vylepšovat zbraně nebo řešit, jaký oblek si vezmete. Každý má jiné výhody. Musíte dbát na to (zejména v první části knihy), jaký máte sociální rating, to znamená, zda jste například neměli problémy se zákonem. To ovlivňuje vaše možnosti při řešení některých situací.
Asi nejvýraznější mechanikou knihy jsou však body důvěry. V příběhu jsou tři důležité postavy, vaši společníci, kteří vás doprovázejí, a to, jak s nimi komunikujete nebo jak se zachováte v určitých situacích, ovlivňuje to, jakou důvěru k vám mají. Dvě postavy jsou dané, třetí si musíte v jeden okamžik zvolit sami. Pokud dosáhnete u některé postavy šesti bodů důvěry, můžete daného společníka označit za přítele. Kniha se inspiruje videohrami i v tom, že dokonce můžete s některou z postav navázat poněkud důvěrnější vztah.
Výše uvedené mechaniky jsou povedené a ona možnost vybrat si jednoho „kumpána“ dává důvod hrát znovu, protože příběh se tímto větví a s každou postavou je průchod jiný (ačkoliv samotný konec hry je jediný, což je možná trochu škoda).
Druhá Země toho nabízí skutečně hodně, ale hraní je v podstatě velmi jednoduché. To platí i pro souboje. Na rozdíl od většiny gamebooků zde nepotřebujete hrací kostku. Při soubojích využíváte tabulku zranění, kam si naslepo vždy „zapíchnete“ tužku do některého ze znaků. Zásah do hlavy, zásah do části těla anebo minela. Totéž používá i váš protivník. Zranění si zapisujete do zdravotních záznamů. I když souboj vyhrajete, ale jste zranění, musíte se buď vyléčit, anebo vás zranění bude provázet dál.
Zajímavostí je, že gamebook obsahuje i „uložení“ – je jím jeden odkaz v knize, který pomyslně rozděluje příběh na dvě poloviny. Tato mechanika opět může připomenout videohry. I díky sci-fi tematice si možná nejeden hráč vzpomene na Mass Effect.
Nutno říci, že Druhá Země má dobře vyváženou akci a poklidnější pasáže, nicméně soubojů není nijak moc. Spíš se rozhodujete, jakým směrem se příběh posune.
Eva „Ronne“ Lassler je i autorka beletrie a je to znát. Druhá Země je tedy poměrně „ukecaný“ gamebook, kdy některé odkazy jsou poměrně dost dlouhé a vypravěčsky bohaté. Autorka psát umí, takže je to vyprávění velmi poutavé a máte možnost se do příběhu opravdu ponořit. Někdy je však toho povídání poměrně dost a vy jen listujete od odkazu k odkazu. V gamebooku jsou zkrátka pasáže, kde si moc nezahrajete.
Druhá Země je hezký gamebook i po vizuální stránce. Samotná obálka vhodně koresponduje s obsahem a vypadá dobře. Obálku i ilustrace si autorka dělala sama, a to buď za pomocí Midjourney, nebo díky programu Canva (grafické prvky tohoto programu jistě poznáte).
Kniha vyšla v měkké vazbě, což není při velkém počtu stran úplně ideální, a tak se při častém listování rychle opotřebuje. Pevná vazba by byla daleko ideálnější, ale zase by to bylo velmi drahé pro vydání. Záznamové deníky, soubojové archy či tabulku zranění si můžete stáhnout z webu nakladatelství Mytago, pokud vám nevyhovuje velikost těchto tabulek v knize.
Eva „Ronne“ Lassler v roce 2017 vydala e-knihu Old West Story: Na straně zákona. V roce 2021 přispěla do antologie Karbonové město: Sanguis Carbo. Tvoří příběhy i pro hru Dračí hlídka. Například se podílela na Knize monster a napsala gamebook Hrdinové Domoviny: Dáma z Agor-Nhat z roku 2022.
Druhá Země je obsáhlý a výpravný sci-fi gamebook. Sází především na povedený příběh a také na barvitě popsaný svět či různá prostředí. Kromě soubojů nabídne různě obtížné hádanky, kde budete muset využít svůj důvtip. Příběh nabídne i pořádný zvrat a není tajemstvím, že v přípravě je pokračování.
Eva „Ronne“ Lassler stvořila velmi kvalitní gamebook, možná až nečekaně výpravný a dobrodružný.
Vydalo: Mytago, 2023
Obálka a ilustrace: Eva Lassler
Vazba: brožovaná
Počet stran: 520
Cena: 649 Kč