Jan Pavlas: Hordy

Jan Pavlas vydal dve kuchárky. Chilli kuchařka pro labužníky (2015) a Kuchařka, která má duši (2019) vám podráždia chuťové poháriky a spustia nejakú tú slinku. Dobré jedlo ale nie je autorove jediné hobby. Je ním aj horor a chuť písať.

Viktor a jeho priateľka Denisa si žijú pokojne na dedinke blízko Prahy. Táto idylka by pokračovala ďalej, keby nevypukla zombie apokalypsa. Chladná Viktorova hlava rýchlo konala a zohnali si všetko potrebné k čo najdlhšiemu životu medzi nakazenými. Dlhodobý stres a strach o život však otestuje aj ten najťažší kaliber a je otázka, je horší ten mŕtvy alebo živý?

Kniha nemá žiadne kapitoly. Autor vsádza na svižnosť a plynulosť nedeleného textu. Je naozaj pravda, že knižka pripomína rozbehnutý vlak a núti vás hltať slovo za slovom bez prestávky. Zámer teda vyšiel. Zároveň je to však dvojsečné. Predsa len, niekedy je treba knihu odložiť, v tomto prípade sa odkladá ťažšie a následne sa aj ťažšie dostáva späť do deja. Obrovský blok textu tak má grády, avšak je to jeden veľký zhluk viet, ktorý sa potom v pamäti zleje do jedného. Záleží však na preferencii a zvyku čitateľa, čo mu vyhovuje.

Rozprávanie deja je veľmi hbité, autor príbeh podáva v prvej osobe. Preto mi celý čas evokovalo v mysli dávať do spojitosti autora s hlavnou postavou, vzhľadom na to, že ho poznám. Jedná sa o zombie knižku, preto nie je prekvapením, že je dej akosi predvídateľný. Koniec koncov, k výsledku sa dá vydať len pár smermi. Do obsahu sa premietli aj autorove záujmy, ako sú gastro, ktoré Hordy trochu ozvláštňujú. Skvelo spracovaná bola ale hlavne psychológia postáv, za to má Jan Pavlas plus.

Knihe chýba editorská úprava, ktorá by mohla z Hord spraviť ešte o latku lepšie dielo. Viditeľnejšou chybou je časté opakovanie slov, napr. u slova katana. Tento zabijácky nástroj z Japonska je spomínaný v knihe veľmi často, pretože hlavný hrdina preferuje práve jeho studenú čepeľ. Vždy to však je katana, ani raz napríklad (samurajský) meč. Taktiež sa tu nachádza také to klišé, ako katana lační po viac krvi a akosi žije vlastným životom. V tomto smere by mi to sedelo viac, keby to možno bolo previazané s psychológiou postavy alebo keby to bol manifest niečoho väčšieho. Hlavne to Japonsko a katany sú naozaj všade v dnešnej dobe. Aj keď mi autor prezradil, že katana by bola jeho vlastná voľba, keby sa zombie epidémia stala v reálnom svete. Našťastie sa v knihe objaví aj Aziat a k môjmu úžasu to nebol Japonec!

Samovydané knihy sa nie vždy vydaria. Párkrát som sa popálila u naozajstných nepodarkov, inokedy knihám chýba len úprava a odborná pomoc editorov či korektorov. Hordy patria k tomu lepšiemu, čo nám domáca scéna mimo vydavateľstiev ponúka. Mohli by byť lepšie, ale nie sú ani zlé. Na autorovu prvotinu je to príjemné oddychové čítanie, ktoré určite neurazí. Za mňa hlavne klobúk dolu, že ma autor naozaj udržal u knihy, ktorej hlavnú tému nemusím a väčšinou sa jej skôr vyhýbam. Aj napriek tomu ma kniha bavila a padla za dve večerné posedenia, možno aj preto, že viac ako horor je to hlavne akcia. Až sa od Jana Pavlasa znovu niečo ukáže, určite po tom siahnem.

Finálny verdikt: 7.5/10