Jeruzalémský masakr – příběh ze světa JFK konečně jako audiokniha

Sérii JFK společně vymysleli nestoři české fantastiky Miroslav Žamboch a Jiří Walker Procházka a podílí se na ní kromě nich i další domácí autoři.

Hlavním hrdinou série je válečný veterán John Francis Kovář, člen týmu Agentury EF (Equilíbrií Ferrarií, tj. Kováři rovnováhy), jejímž cílem je zasahovat v paralelních světech – ať již v současnosti, minulosti či budoucnosti – proti těm, kteří se pro svůj prospěch a vlastní cíle snaží narušit jemné předivo vztahů, kterými jsou paralelní vesmíry propojeny. To může mít za následek jejich zhroucení. Proto je vnitřním heslem Agentury EF: „Svůj svět si musíme zasloužit!“ Hlavním protivníkem Agentury a hlavně Johna Francise je tajemný lord Xaverius Hawk z Jestřábí Lhoty, bývalý člen Agentury a nyní padouch na plný úvazek, ovšem s nejasným cílem, který se snaží narušit rovnováhu různých paralelních vesmírů.

Přichází Ondřej Neff a jeho motorová pila

Pilíř české fantastiky Ondřej Neff přispěl do sdíleného světa JFK pouze jednou, zato jeho svérázné pojetí velikonočních událostí rozčíslo fanouškovskou základnu výše zmíněné série vedví. Pro jedny je Jeruzalémský masakr takřka kultovním vyprávěním, v němž se mísí akce s nadsázkou i patosem tak, že tomu do té doby nemohl žádný z dílů série konkurovat (Kniha vyšla s pořadovým číslem deset). Pro jiné jde o příběh, který nezapadá do světa JFK a trčí z něj jako hřeb z kříže.

Vše začíná tak jako takřka všechny velké tragédie návštěvou Svatého města. Kovář a jeho kolegyně Komtesa Andrea de Villefort přijíždějí do Jeruzaléma v rámci studijního volna pozorovat profesionály při práci. Dnes má být totiž spáchán atentát na papeže Benedikta. Proto se sem sjeli agenti tajných služeb, dokonce i slovutný James Bond. K atentátu opravdu dojde a naši agenti doprovázení Bondem záhy zjišťují, že naporcování papeže motorovou pilou bylo jen drobnou předehrou k mnohem většímu zločinu, a to únosu Ježíše Krista! Za vším samozřejmě stojí Xawerius Hawk, ale než se s ním naši hrdinové střetnou, budou se muset popasovat s hordami legionářů, nacistickým obersturmbannführerem, Jidášem Iškariotským a příběhem, který zná každé malé dítě. A základy agentury se samozřejmě mezitím otřásají v základech. Ondřej Neff si nebere servítky a dělá si legraci nejen z katolické církve, ale i ze špionážního žánru. Tenhle díl série JFK nemusí sednout každému, ale kdo se bojí, nesmí na Golgatu.

Profesionálové při práci

K těm, kteří se originálního Neffova pojetí velikonočního příběhu nebojí, patří ředitelka audio vydavatelství Tympanum Monika Oweyssi. Právě ona prosadila zařazení své oblíbené knihy do edičního plánu. Role vypravěče se ujal herec Libor Hruška. Mohlo by se zdát, že jeho jemný a příjemný hlas se ke krví prosycenému příběhu o otrlých tajných agentech moc nehodí, ale opak je pravdou. Úvodní Jeruzalémské kapitole svým příjemným tónem dodává zdání rozhlasové reportáže, část knihy odehrávající se v předvečer ukřižování zní v jeho podání přesně tak, jak by měl biblický příběh znít. Přitom v dramatických a akčních částech knihy umí patřičně přitvrdit.

S hudebními předěly si však mistři zvuku mohli vyhrát mnohem více, chřestění zbraní, dávky z kulometů či zvuky šofaru zde zastupuje nenápaditá znělka nebo v lepším případě zvuk motorové pily. Znalci knižní předlohy také poznají, že byl text knihy pro potřeby audioverze lehce upraven, ale protože k tomu došlo po dohodě s autorem a jeho rukou a je to uvedeno v anotaci, není potřeba to brát jako minus.

Jeruzalémský masakr je rozhodně dobrá audiokniha, která pobaví nejen fanoušky série JFK. Jen by bylo hezké, kdyby jí přibyly i další sestřičky.

Vydalo: Tympanum, 2022
Interpret: Libor Hruška