Jeho temné esence potřetí a naposledy – bez obětí není vítězství

Trilogie Jeho temné esence Philipa Pullmana patří rozhodně mezi literární díla, která si zaslouží filmové, potažmo televizní zpracování. V případě seriálu z dílny HBO se tato populární knižní série dočkala důstojné adaptace, která v prosinci 2022 došla do hořkosladkého cíle.

Lyra s Willem se nedobrovolně rozdělili, a než se připojí k lordu Asrielovi a jeho rebelii proti nebesům, čeká je ještě spousta práce. Nejen že se musejí najít, ale také mají před sebou výpravu do světa mrtvých, odkud Lyru volá její zemřelý kamarád Roger. Do toho Magisterium neúnavně plánuje Lyřinu vraždu, protože podle proroctví divoženek je znovuzrozenou Evou a (mimo jiné) opět spáchá prvotní hřích, který otřese nebesy. Madam Coulterová se snaží zabránit Lyřině smrti, zatímco lord Asriel se o dceru nezajímá a zbrojí, seč mu síly stačí. Jenže když se proroctví začne pomalu naplňovat, ani jemu nezbude nic jiného než sklonit hlavu. Možná ale ani to nebude stačit, aby se zpomalil odliv Prachu, bez nějž život v celém multivesmíru zanikne.

S třetí sérií Jeho temných esencí přišla na řadu adaptace závěrečné knihy trilogie Jantarové kukátko. Navzdory tomu, že by se mělo jednat o strhující finále s velkou bitvou proti proradným andělům, plyne většina epizod spíš pozvolna, bez větší akce a dramat. Tedy dramat je tu hodně, ale spíš v osobní rovině, než že by postavy pobíhaly po bojišti a snažily se vzájemně sprovodit ze světa.

Hned první epizoda ukázala, v jakém tempu se celá finální řada ponese. Nutno podotknout, že první díl mohl vyvolat poněkud rozpaky, protože působil velmi nezáživným dojmem. Poté, co byla druhá série vlivem covidu ukončena poněkud jinak, než se plánovalo (má dokonce o díl méně), vznikly obavy, zda kvalita seriálu nepůjde dolů – k čemuž první díl třetí řady přispěl. Naštěstí se ukázalo, že tyto obavy byly neoprávněné a už od druhého dílu se dostavila zpět tíživá atmosféra nevyhnutelného osudu, jemuž hrdinové čelí. Celkově byla třetí řada mnohem ponuřejší a méně dobrodružná než předchozí dvě.

Některým epizodám místy trochu docházel dech, především proto, že tu opravdu bylo minimum akce a většina nejdůležitějších věcí se odehrávala na emocionální úrovni. Každá epizoda však měla něco, díky čemu diváci občasnou rozvláčnost tvůrcům nakonec odpustili. Navíc Dafne Keen (Lyra) i Amir Wilson (Will) oproti předchozí sérii dospěli, čímž některé momenty příběhu působily uvěřitelnějším dojmem. Dafne zvládla dobře přerod Lyry ze sobecké holčičky v mladou dívku, která je sice pořád docela protivná a hádavá, když na to přijde, ale zároveň je schopna obětí. Prostor taky konečně dostal i James McAvoy – Asriel v jeho podání je tak arogantní zmetek, že by možná sesadil z pomyslného trůnu Ruthu Wilson jako madam Coulterovou. Obě tyto postavy se mohou směle přihlásit o titul „rodič roku“. Paradoxně jsou nakonec těmi, kdo divákům způsobí největší emocionální šoky. A o ty obzvlášť v druhé polovině řady není nouze. Užívejte si ty bolavé okamžiky plnými doušky, protože ačkoliv se jedná o knihu (a tím pádem i seriál) primárně pro dospívající, Philip Pullman není žádný miláček a své postavy – především pak ty nedospělé – konfrontuje s ukrutnostmi života bez jakéhokoliv slitování. Koneckonců bez obětí není vítězství…

Knižní předlohu jsem četla takřka před dvaceti lety a nepamatuji si z ní zdaleka tolik, kolik bych chtěla. I tak mohu říct, že to, co si pamatuji, bylo na obrazovky převedeno s citem a respektem vůči předloze, přestože došlo k pochopitelným, dílčím změnám. A to, co si nepamatuji… Inu, řekněme, že seriálové Jeho temné esence jsou vhodné i pro ty, kdo předlohu neznají. Příběh dává smysl, a i když seriál nepokrývá všechny filozofické a náboženské nuance, které jsou obsaženy v knize, je vše dostatečně náležitě vysvětleno a nikdo se v zákrutách proroctví, fikce ani skutečnosti neztratí. Z příslovečných pušek na zdi bylo vystřeleno a příběh dospěl do konce.

Díky zdařilému vizuálu s povedenými triky a podmanivé hudbě si Jeho temné esence snadno získají divácká srdce. Seriál má své mouchy, to beze sporu, přesto patří mezi to nejlepší, co je v rámci fantastiky v posledních letech na obrazovkách k vidění (za předpokladu, že nevyžadujete větší množství akce). Je to nápadité, chytré a dobře zahrané. Jeho temné esence jsou více než důstojnou adaptací knižního fenoménu a vůbec bych se nezlobila, kdyby jednou došlo na podobné zpracování Pullmanovy další trilogie Kniha prachu.

Domovská stanice: HBO Max
Premiéra: 6. 12. 2022
Země původu: Velká Británie, USA