Kniha Prachu – dobrodružný návrat do světa Zlatého kompasu

Existuje celá řada spisovatelů, jejichž knižní série je proslavily po celém světě a oni se pak na dlouhé roky odmlčeli. Jedním z nich je i Philip Pullman. Od prvního vydání dnes již legendárního Zlatého kompasu k vydání prvního dílu Knihy Prachu uplynulo dvacet jedna let. Je po takové době tento návrat skutečně triumfální, jak tvrdí obálka knihy?

Mladý Malcolm pracuje v hostinci svých rodičů a porůznu pomáhá lidem v okolí, především pak jeptiškám z kláštera na protějším břehu Temže. Ve volném čase se projíždí po řece ve své kanoi La Belle Sauvage. Jeho život se změní k nepoznání, jakmile se jeptišky začnou starat o malé miminko. Tím není nikdo jiný než Lyra, kterou čtenáři mohou znát jako hlavní hrdinku trilogie Jeho temné esence. Záhy se ukáže, že děťátko není v bezpečí a je třeba ho ochránit před mnohými nástrahami.

Musím začít trochu oklikou na osobnější úrovni, než se do recenze hodí… K Jeho temným esencím jsem se dostala v době, kdy u nás knihy Philipa Pullmana byly žhavou novinkou. Tehdy tu série vycházela u nakladatelství Classic ještě pod názvem Jeho šerá hmota a první díl se jmenoval Světla severu, nikoliv Zlatý kompas, což je název, s nímž přišel v roce 2007 až film. Když mi bylo sladkých třináct, byla jsem z knih nadšená. Ale řadu věcí, které autor do knih schoval, jsem tehdy ještě nechápala. Až postupně mi docházelo, co všechno se vlastně příběhem vinulo a jaký má celá série přesah. Pořád jsem si opakovala, že si trilogii musím přečíst znovu, aby mi došly drobnosti, které mi předtím unikly, a daly tak příběhu nový rozměr. Jenže zůstalo jen u opakování. A pak mi Philip Pullman nedal jinou možnost než se do jeho světa ponořit znovu, protože přišel s novou sérií – Knihou Prachu. Takže abych odpověděla na otázku položenou na začátku, zda je tento návrat triumfální…
Je.

Pro čtenáře předchozí série je Kniha Prachu 1 – La Belle Sauvage něco jako splněný sen. Autor se tu ukázal ve formě a kromě pořádné porce dobrodružství tu najdete i řadu více či méně skrytých filozofických úvah nebo životních postojů. Jistá intelektuální náročnost těchto pasáží je v přímém kontrastu s jednoduchým, přímočarým dějem a místy až naivními dialogy. Přesto text drží pohromadě a vytváří kombinaci, kterou dokáže zvládnout jen málokdo, aniž by si utrhl pořádnou ostudu. Naštěstí Philip Pullman je typ autora, který hravě zvládne podobné eskamotérské kousky, a díky jeho vypravěčskému umu vám budou stránky rychle ubíhat.

Na rozdíl od Lyry, která byla zpočátku vcelku protivná, je Malcolm sympaťák a rychle si ho oblíbíte. Je bystrý, hodný a má smysl pro povinnost. V příběhu se vyskytuje i řada dospělých postav, ale jelikož je kniha primárně určena mladším čtenářům, je Malcolm vždy výrazně v popředí.

Jak jsem již naznačila, Kniha Prachu 1 – La Belle Sauvage je prequel k trilogii Jeho temné esence. Počítá se však s tím, že čtenář předchozí (časově navazující) sérii zná. Nejenže tu autor nevysvětluje nic o paralelních světech a tedy ani o paralelní Anglii, v níž se děj odehrává, ale zároveň občas trousí narážky na to, co se bude dít v budoucích letech – tedy na to, co se odehrálo v Jeho temných esencích. Kromě Lyry se tu také setkáme například s lordem Asrielem či Romunem Coramem van Texelem – dalšími postavami z předchozí série.

A když už padla zmínka o paralelních světech… Je to právě univerzum, které si Philip Pullman vysnil, jež učarovalo tolika čtenářům. Lidé, jejichž duše se zhmotňují jako zvířecí daemoni, jiná verze průmyslové revoluce či tajemný Prach… Nic z toho nechybí ani v La Belle Sauvage. Kromě toho se tu čtenáři stávají svědky vzestupu Magisteria a z praktik zdejší církve jim bude místy naskakovat husí kůže – je to brutální kombinace inkvizice a gestapa. Tíživá atmosféra strachu a útlaku přidává knize temný podtón, který odporuje dětsky laděnějším pasážím. Přesně tahle pečlivá nevyváženost místy naivního zpracování, bezohlednosti a krutosti a řady dospělých témat je tím, co dává punc výjimečnosti každému dílu Philipa Pullmana.

Kniha Prachu 1 – La Belle Sauvage je skvělý a nostalgický návrat do oblíbeného světa, který přináší (staro)nové hrdiny. Je to dobrodružný, místy temný, a přesto stále jaksi milý příběh, v němž si své najdou i dospělí. A dobrá zpráva závěrem – La Belle Sauvage je uzavřený příběh, který stojí samostatně. Druhý díl série má vyjít v angličtině letos na podzim, takže na český překlad si asi ještě chvilku počkáme. Mezitím si však můžete ukrátit čas chystaným seriálem His Dark Materials od stanice BBC.

Vydal: Argo, 2019
Překlad: Dominika Křesťanová
Počet stran: 428