M. H. Steinmetz: Klinika smrti

Všichni už jsou mrtví, Dave! I kapitán Hollister? Ne, ten je teď zombík a chce tě sežrat. Takhle nějak by mohl znít dialog v sitcomu Červený trpaslík, kdyby se odehrával ve světě, jaký předkládá gamebook M. H. Steinmetze Klinika smrti.

Příběh se s vámi nemaže a vy se probouzíte zmatení uprostřed města, ve kterém řádí zombie, tedy nemrtví. Hledáte své kolegy a přátele. Brzy zjistíte, že epicentrem všeho dění je místní klinika. Do ní se snažíte dostat. Jenže okolí je doslova zamořené příšerami.

Klinika smrti patří mezi ty obsáhlejší gamebooky, takže na vás čeká více než tisíc odkazů, rozdělených do tří částí. Žánrově se jedná o horor, a to dokonce survival horor, takže důležitým prvkem hraní je kontrola vybavení a potravy. Musíte si dobře rozmýšlet, co a kdy prozkoumat. Zda si nechat v batohu to, či ono. Někdy vás důsledné prohledávání odmění, jindy naopak potrestá. Například tím, že pokud se dlouho někde zdržujete, některá z příšer si toho patrně všimne.

Ale musíte si toho hlídat více. Například nesmíte dopustit, aby vaše „lidskost“ klesla na nulu. Klinika smrti má poměrně obsáhlá pravidla a je důležité si je pečlivě přečíst. Nenechte se však otrávit tím, že se vám budou zdát až příliš obsáhlá, jen dopomáhají pocitu při hraní, že vám skutečně jde o život. Kliniku smrti tak není úplně jednoduché hrát, ale to je u survivalu dobrá zpráva.

Naopak soubojový systém je poněkud zdlouhavý. Funguje na principu toho, že každý hráč (i vy) má nějakou hodnotu kondice, výdrže a také poškození zbraně. Jistě, to jsou tradiční RPG záležitosti. Každé kolo snižuje poraženému kondici a výdrž, takže v dalším kole už je slabší. To dává smysl, ale co se týče hratelnosti, taková zábava to není. Zde by bylo asi lepší klasické odečítání životů. Především je neustále přepočítávání otravné (v pozdějších fázích hry).

Soubojům se však mnohdy můžete vyhnout. Musíte ale volit správné cesty a dělat správná rozhodnutí. To se lehko řekne, a hůře udělá. Město, kterým procházíte, je rozlehlé a po designové stránce je parádní. Průchod knihou si tak budete užívat. Co se týče lokalit, je kniha nápaditá, a čím blíže jste klinice, tím hrůznější věci vás čekají.

Gamebook si nebere servítky a moc rád vás nechá zemřít, na druhou stranu to není nijak přehnané a Klinika smrti nepatří mezi ty nejdrsnější gamebooky. Nějaké „nej“ jí však můžeme přisoudit. Jedná se o jeden z těch nejukecanějších a nejpopisnějších. Autor psát umí, a tak tu není nouze o delší vyprávěné úseky. Rovněž se nebojí být řádně krvavý, hnusný a téma zombie probírá skutečně důkladně. Atmosféru knihy doplňují povedené „chorobné“ ilustrace Hauke Kocka.

Příběh je jednoduchý, ale poutavý. Budete napjatí až do samotného konce. Během své cesty můžete potkat i nějaké ty „NPC“ a s nimi pokračovat dál. Já jednu takovou postavu zachránil a těšil se, co bude dál. Bohužel nastala dramatická událost a já se dostal do další části knihy. Zde však nebylo ani jediné slůvko o osudu zmíněného NPC. Ani sám hrdina jako by si nepamatoval, že s tou postavou trávil nějaký čas. To je velká škoda a ubírá to na komplexnosti zážitku.

Samotný závěr gamebooku je sice akční a epický, ale spíš jako by si říkal o druhý díl. Získáte pocit, že není zcela ukončen.

Jedná se o první česky vydaný gamebook M. H. Steinmetze. Je až s podivem, jak propracovanou a působivou knihu vytvořil. Nutno říci, že na knize spolupracoval i Alexander Kühnert, spjatý se sérii Osamělý vlk.

Klinika smrti je velice kvalitním survival hororovým gamebookem se zombie tematikou. Je drsný a určený pro dospělé čtenáře (nechutností je tu požehnaně). Slabinou může být poněkud zdlouhavý bojový systém, případně obsáhlejší pravidla (pro zkušenější hráče to ale neznamená žádný problém). Za své peníze dostanete obsahově nabušený gamebook, který vás donutí si skutečně dobře rozmýšlet každé rozhodnutí. I přes drobnější chybky Kliniku smrti rád pochválím a doporučím. Víc hororových herních knih, prosím!

Vydalo: Mytago, 2022
Překlad: Miroslav Krybus
Obálka: Raphael Francavilla, Matthias Lück