Kalimdor – cestopis pro otrlejší dobrodruhy

Rok se s rokem sešel a je tu další z řady cestopisů věnujících se monumentálnímu světu World of Warcraft. Tentokrát čtenáře čeká cestování zdevastovanými místy, jejichž lesk už z většiny dávno zašel.

Putování Azerothem se od dob recenze prvního svazku, jenž se věnoval Východním královstvím, rozrostlo a nyní se čtenáři mohou blíže podívat i na Kalimdor – domovinu orků, taurenů, trollů, ale také nočních elfů, draeneiů nebo třeba ogrů. Hrdiny knihy je tentokrát dvojice šamanů Hordy – mladý troll a půlogr –, kteří mají během cesty zjistit, jak se Hordě po všech přestálých bitvách vede a co všechno je potřeba udělat pro to, aby se všem žilo o něco lépe.

Stejně jako v předchozím svazku Východní království se čtenáři o jejich původu, společné historii i samotné misi dozvídají z útržků textů a kreseb, kterými dvojice mapuje svou pouť pro velitele Hordy. Kromě důležitých míst a památek jsou tu také ve zkratce zmíněny i zajímavé rozhovory – je jich víc než v předchozím svazku. S předešlým dílem má však Kalimdor společné takřka identické rozložení knihy a to, jak celý cestopis funguje – jak například rozebírá jednotlivá místa a události a dává je čtenářům do historických souvislostí.

Sean Copeland se drží mustru toho, jak by měl vypadat cestopis, zároveň se mu však podařilo napsat text o něco záživněji, než se to povedlo Christie Golden ve Východních královstvích. Ani on se místy nevyvaroval jistých až přehnaně encyklopedických formulací (a některé pasáže tak působily jako text na wikipedii), přesto se mu povedlo putování dvou šamanů polidštit. Nezvolil k tomu humor jako jeho kolegyně, ale vzhledem k hutnému motivu, který si vybral jako důvod pro celou výpravu, šel spíš cestou patosu a jisté melancholie a knize to sedlo daleko víc, než kdyby se pokoušel o odlehčení. Samozřejmě na vtípky také dojde, ale jde spíš o drobnosti mezi řečí či krátkou poznámku.

Svůj díl na tom, že celý Kalimdor dýchá o dost smutnější atmosférou než Východní království, má i skutečnost, že Kalimdor byl mnohem víc postižen válkou – ať už s Aliancí nebo s Plamennou legií –, Kataklyzmatem i jinými útrapami (zmiňme různé nákazy nebo zřícení draeneiské generační lodi z oběžné dráhy…). Procházet těmito ponurými místy nepřidá na náladě hrdinům ani čtenářům.

Na vysoké úrovni zůstává také grafické zpracování cestopisu. Blizzard si na vizuálu všeho, co pustí do světa, dává skutečně záležet. Každá stránka je v jistém ohledu uměleckým dílem. Ať už se jedná o malované okraje stránek, v nichž se hladce přelévají motivy všech obyvatel Kalimdoru, o jednoduché skici i propracovanější kresby nebo o plnobarevné stránkové ilustrace (kterých tu není málo). Každý tah tužkou povznáší tuto knihu o kousek výš a dělá z ní krásný přírůstek do sbírky. Pravda, někdy jednotlivé ilustrace odvádějí pozornost od textu, ale ten naštěstí nikam neuteče, a čtenáři se tak mohou v klidu kochat jednotlivými výtvarnými díly, jak dlouho budou potřebovat.

Vydal: CREW, Fantom Print, 2022
Překlad: Tomáš Kratochvíl
Počet stran: 168