Petr Brožovský – když je autor sám sobě interpretem

Prvotinu Petra Brožovského Tanec papírových draků bychom mohli směle zařadit do podskupiny domácí fantastiky, jíž dominují ikony české akční školy, jako jsou František Kotleta, Jiří Kulhánek či Štěpán Kopřiva.

Chaoticky vyprávěný příběh party, která pod hlavičkou speciálního tajného komanda likviduje grázly, na které je justice krátká, nepostrádá nekorektní humor, drsnou akci, ale ani vážnější podtóny. A to, že se v druhé polovině překlopí v derivát Bratrstva krve, není ani překvapivé, a kupodivu ani ke škodě, protože i to pojal autor docela originálně. Ostatně vždyť sám Jakub zvaný Mrtvola o své partě říká: „Jsme PSZÚ – Policejní Sledovací a Zásahový Útvar (nebo taky Parta Slizkých Zkurvených Úchylů – což je vzhledem k tomu, že mezi námi jsou sériový vrah, pedofil, žhář, sadistka, nerd a další hříčky přírody, tak nějak přesnější).“

Příběh je svižný a nabitý drsnou akcí i černým humorem. Má samozřejmě své mouchy. Chaotické přeskakování v čase, nijak zvlášť originální zápletku a taky to, že si k postavám nestihnete vybudovat vztah (umírají příliš rychle). Pokud vás ovšem baví rané knihy řezníka z Bruntálu, Oskara Fuchse nebo třeba Zabíjení Štěpána Kopřivy, bude vás Tanec papírových draků bavit nejspíš také. Ale kvality Bratrstva krve nebo Frosta od ní nečekejte. I v rámci béčkových akčních příběhů jde spíše o šedý průměr. Tedy pokud ovšem nedáte přednost audioknize. To je trochu jiná liga.

„Nicméně autorská interpretace ve studiu představuje náročnou disciplínu pro všechny zúčastněné.“ (Klára Smolíková a Lukáš Vavrečka – Nečtu! Poslouchám)

Výše zmíněná poučka je stejně platná jako přitažlivost zemská či Archimédův zákon. Když se autor rozhodne načíst svou knihu, většinou to dopadne špatně. Ovšem někdy, někdy se stane zázrak a autorská interpretace se vymkne všem zákonům a pak se audiokniha stane koncertem pro uši. Nevím, jestli je to tím, že se Petr Brožovský věnuje slam poetry (V roce 2021 se stal mistrem České republiky v tomto performativním žánru autorské poezie.), nebo má prostě dar mluveného slova od přírody, asi od obojího trochu. Ale vím jedno. Je dobře, že svůj Tanec papírových draků načetl sám.

Nejde tu jen o to, že autor zná svou knihu nejlépe. Nebyl by první, kdo by při autorské interpretaci pohořel. Jenže Petr Brožovský má cit pro jazyk a umí s ním pracovat. Perfektně dávkuje emoce i akci. I ta poslední postavička, která se příběhem mihne jen na chvilku, má v jeho podání jedinečný a nezaměnitelný tón a zásadně nepřehrává. A to ani ženské party. Nevím, jestli bych byl tak chaoticky napsanou knihu schopen dočíst do konce, ale od její audioverze jsem se díky autorově perfektní interpretaci nemohl odtrhnout.

Režii není co vytknout, a byť se v knize střídají pouze dva jingly oddělující jednotlivé kapitoly či scény, díky dobré práci mistrů zvuku to bohatě stačí. Ovšem audiokniha Tanec papírových draků je mnohem lepší než její knižní sestra především díky práci interpreta.

Vydala: Epocha, 2022
Autor: Petr Brožovský
Interpret: Petr Brožovský