Bojovnice světa přináší pomstu i mír ze sloního hřbetu

Ještě se ani nesešel rok s rokem a na pultech knihkupectví leží finální svazek série Kroniky Dasnarie. Princezna Jenna, z níž se stala válečnická kněžka Ivariel, se dostává do bodu zlomu, a vy můžete být u toho.

Ivariel žije v poklidu v Nyambuře, v rozlehlém rodinném domě Ochienga – muže, který ji po mnoha stránkách zachránil. Mohlo by se zdát, že vše půjde poklidně dál, jenže to by to měla Ivariel až moc jednoduché. Bude se muset definitivně rozhodnout, kým chce být, a podle toho začít jednat.

Závěrečný svazek trilogie Kroniky Dasnarie není kdovíjak akční záležitostí a nedojde tu na hromady epických soubojů. Stejně jako předchozí díly jde o vcelku pomalu plynoucí komorní záležitost. Jeffe Kennedy opět staví primárně na postavách, především pak na Ivariel, z jejíhož úhlu pohledu příběh – potažmo celou trilogii – vypráví. Velký prostor autorka věnuje jejím niterním úvahám a tomu, jak se hrdinka snaží sama na sobě zapracovat, jak se snaží zvládat svoje nedostatky a změnit se.

Na jednu stranu to už v určitých momentech vypadá jako motání se v kruhu – Ivariel dělá neustále tytéž chyby, dopouští se pořád stejných mylných závěrů a je zacyklená v opakování stále stejných argumentů. Na stranu druhou je to ale lidské a je to právě tahle lidskost, která dává Kronikám Dasnarie něco navíc. Kdyby ke všem velkým změnám došlo mrknutím oka, vyprchalo by kouzlo, které se Jeffe Kennedy podařilo do textu propašovat. V takovém případě by Bojovnice světa přestala působit uvěřitelně a stala by se jen tuctovou záležitostí.

Je zvláštní, jak přes celou řadu hrůz, které Ivariel přestála, zůstává celé vyprávění až do poslední stránky tak nějak… milé. Text je v některých chvílích květnatý, ale i přesto působí sloh spíš jednodušším dojmem. Zároveň však není hloupý ani přehnaně naivní – díky zvolenému jazyku vyznívají Kroniky Dasnarie skoro pohádkově.

Bojovnice světa se nese ve stejném duchu jako předchozí dva díly série. Pořád zastávám názor, že to měla být jedna kniha, ale takhle aspoň můžete využít posledních slunečních dní, sednout si s finálním svazkem na terasu nebo lavičku v parku a slupnout ji jako milou jednohubku.

Od začátku jsem se ptala sama sebe, proč asi nakladatelství Fantom Print po této sérii sáhlo – přeci jen nejdřív vyšla jen elektronicky a na Goodreads nemá kdovíjak velké množství hodnocení. Ale teď po dočtení už to chápu. Je to milé, navzdory všemu přívětivé čtení, které člověka tak nějak potěší. Pokud hledáte něco odpočinkového (a do značné míry romantického), kde jde o nalezení rodiny a vnitřního míru, Kroniky Dasnarie by mohly představovat dobrou volbu. Uvidíme, zda u nás budou vycházet i další autorčiny knihy, které se vezou na podobné vlně.

Vydal: Fantom Print, 2022
Překlad: Petra Kubašková
Počet stran: 240