Vězeňkyně koruny – jednohubka s potenciálem

Již nějakou dobu jste mohli v edičním plánu nakladatelství Fantom Print sledovat odsun úvodního svazku trilogie Kroniky Dasnarie. Začátkem letošního roku se však na Vězeňkyni koruny usmálo štěstí a našla si konečně cestu na pulty knihkupectví a na čtenářské poličky.

Princezna Jenna, perla říše, byla odmalička vychovávaná k naprosté poslušnosti – jako prvorozená dcera císaře měla výhodným sňatkem zajistit potřebné spojenectví. Její matka v ní hýčkala naději, že když bude silná, dokáže převzít moc a nebude jen lacinou ozdobou dvora. Jenna se tak stala součástí matčiných machinací a zapletla se do nerovných mocenských bojů. Když se ale ukáže, že Jennin nastávající je tyran, jemuž není rovno, uvědomí si, že roli, k níž byla předurčena, nechce dál hrát.

Vězeňkyně koruny působí spíš jako delší prolog než samostatný román. Jednak jde víceméně o novelu (kdyby byl text trochu jinak naformátovaný, byl by na strany klidně o třetinu kratší), jednak za to může obsah.

Jeffe Kennedy čtenáře poměrně barvitě seznamuje s životem v seragliu – ženské, přísně střežené části paláce, z níž není ženám dovoleno vycházet. Po krátkém úvodu věnujícímu se Jenninu dětství se vyprávění přesouvá k oslavě jejích osmnáctých narozenin a její svatbě. Mezitím jsou čtenáři svědky každodenních činností císařských dcer a jejich přepychového života ve zlaté kleci plné ženských rituálů, tradic a pletich.

Navzdory věku hlavní hrdinky však knihu nemůžu s čistým svědomím označit za young adult fantasy. Text sám o sobě není kdovíjak složitý a ani záplava rozličných detailů z něj netvoří nijak komplikované čtivo, děj je navíc extrémně přímočarý. Chybí tu nicméně většina prvků charakteristických pro young adult literaturu, jako první lásky nebo hluboké hledání sebe sama či snad záchrana světa. A i když tu až na pár čestných výjimek není kdovíjak explicitně popisován sex nebo násilí, Jeffe Kennedy věci nazývá pravými jmény a nic nepřikrášluje ani nevynechává, přestože sem tam použije takříkajíc zatmívačku, aby nechala pracovat čtenářovu představivost (což se například v případě mučení celkem daří).

Hrdinčin život tak, jak je tu popisován, je vlastně sledem neustálé šikany a týrání, vedoucích ke zlomovému okamžiku, kdy se dívka rozhodne, že tohle dál už nejde. To, s jakým gustem Jeffe Kennedy popisuje roli žen v jejím chladném světě, dokáže vyvolat emoce. Spravedlivé rozhořčení nad krutým údělem i lítost nad některými postavami.

Řadu věcí, které by se mohly zdát relativně nevěrohodné – jako například skutečnost, že Jenna a s ní spousta dalších žen ze seraglia nikdy neviděly venkovní svět, ale jen srdce paláce, v němž jsou celý život zavřené – autorka zvládla podat tak, že to působilo realisticky. Jak se říká, ďábel tkví v detailech, a toho si byla Jeffe Kennedy vědoma. Třeba i to, jak se Jenna podivuje nad naprosto běžnými věcmi, jako jsou například střevíce – věc v jejím životě, potažmo kultuře jako takové nevídaná –, bylo podáno přesvědčivě. Autorka také nezapomínala na to, že její hrdinka spoustu věcí nezná, a nevyužívala její nevědomosti, jen když se to hodilo. Řada běžných situací tak dostala zcela novou perspektivu, což děj místy zajímavě ozvláštňovalo.

Náhled do kultury Dasnarie byl pestrý a autorce se ji podařilo náležitě barvitě vykreslit, ačkoliv ze života tamních žen člověku nebylo úplně dobře po těle (což byl nejspíš záměr). Ze stránek na čtenáře dýchala exotika inspirovaná Persií v kontrastu se severským chladem. Vězeňkyně koruny je svým rozsahem, jednoduchým slohem i po příběhové stránce spíš odpočinkovou jednohubkou, co dokáže čtenáře v některých momentech poměrně citelně zasáhnout, přestože většinu času spíš jen klouže po povrchu. Jsem zvědavá, co si Jeffe Kennedy pro Jennu připravila do dalších dílů, a doufám, že ve vyprávění využije víc intrik a ženských zbraní, které její svět nabízí.

Vydal: Fantom Print, 2022
Překlad: Petra Kubašková
Obálka: Zuzi Maat