Kristina Haidingerová: V rozkvětu

Jaké asi je prožít maximální rozkoš? Jistě by ji mnoho z vás chtělo okusit. Jenže smyslnost se může až nebezpečně blížit utrpení. Romantika může brzo vykvést v hororový zážitek.

Soňa touží po rande a taky ho dostane. Spolu s kamarádkou jdou na párty do klubu Vážka. Kamarádka se svým partnerem a Soňa s Martinem, který se jí líbí. Klub už od počátku působí jako místo, kde se páry takřka bez zábran mohou oddávat seznamování, a to nejen verbálnímu. Soňa vyhraje v tombole podivnou černou bichli, ve které jsou zobrazené nic neříkající tvary. Když se na ně však podívá ze správného úhlu, teprve uvidí ty správné obrázky. Spatří dosud netušené barvy a tvary. Kniha ji pohltí a ona se ocitá v jiném světě, jenž připomíná nádhernou zahradu plnou bizarních rostlin, vůní a barev. Je jí krásně a je nahá. A ty rostliny ji nahou chtějí. Soňa zažívá vzrušení, ale i přesto chce najít cestu zpět, do „svého“ světa. Jenže to nebude vůbec snadné. Zahrada totiž skrývá tvory, kteří se vymykají všemu, co si dovedla představit.

Krátká novela V rozkvětu vychází z původní kratičké povídky Stereogram, která vyšla ve sbírce Vostrá krása (Golden Dog; 2019). Zpočátku lehce klame tělem, protože se může zdát, že půjde o romantický vztahový příběh. Velice brzo na vás dýchne erotická atmosféra, která se line celým příběhem. Ovšem s tím, jak hlavní hrdinka objevuje bizarní svět „v knize“, mění se i vyznění knihy. Do zasněné, fantaskní novely přibývají bizarní prvky, zejména protože Kristina Haidingerová předvádí roztodivná stvoření a nebojí se onu erotičnost knihy převést do nečekaných poloh (ehm, není to myšleno tak, jak to vypadá). Jak však příběh pokračuje, zbarvuje se do hororových odstínů. Nejedná se vyloženě o klasický děs (žádné strašení, tma nebo temná atmosféra), hrůza příběhu však spočívá v tom, jak je nakládáno s hlavní hrdinkou Soňou. Tady se autorce povedlo navodit i na tak krátkém prostoru pocit, že vám na hrdince skutečně záleží a že jí rozhodně přejete, aby se zachránila.

Fantazie a svoboda. Tak působí novela V rozkvětu. Přestože autorka vypráví zdánlivě bizarní příběh, lze v něm nalézt i další vrstvu, a to psychologickou. Stejně jako si zahrada pohrává se Soňou, tak si bude pohrávat příběh s vámi. Možná budete přemýšlet, co některými motivy chtěla autorka říct, co znamenají a jak jsou důležité. Je dost možné, že každý dojdete k něčemu jinému.

Kristina Haidingerová je jednou z nejzásadnějších postav českého (nejen) hororu. Je autorkou hororové série Violeti a erotického thrilleru Richardovy živé hračky. Pomáhá české hororové scéně a založila edici Horrorcon (je i pořadatelkou stejnojmenného hororového festivalu), v níž vyšly antologie Ve špatný čas na špatném místě, Dokud nás smrt nerozdělí nebo vysoce ceněné České temno.

V rozkvětu je nesmírně osobitá novela, která překvapí nápaditostí a tvůrčí svobodomyslností. Jedinou slabinou může být samotný úvod, který popisuje Soninu milostnou minulost možná zbytečně dlouho. Nicméně kniha vás chytne velice brzo.

V rozkvětu je příběh, jenž ve vás bude možná nějakou chvíli rezonovat. Záleží, jak jste nastaveni. Pro někoho půjde „jen“ o eroticko-hororovou pohádku, pro jiného o znepokojivou novelu s psychologickým přesahem. Důležité je zmínit, že kniha rozhodně není vhodná pro děti. Dospělým ji však doporučuji. Především těm, kteří hledají něco nezvyklého a objevného.

Vydal: Golden Dog, 2022
Ilustrace: Zdeněk Svoboda
96 stran / 179 Kč