Alix E. Harrowová: Čarodějnice dřívější a budoucí

Historická fantasy Čarodějnice dřívější a budoucí přináší unikátní pohled na feminismus, rebelii a ženskost ve všech možných formách a podobách.

Byly nebyly jednou tři sestry Eastwoodovy. Vyrůstaly na venkově pod dohledem babičky, která je naučila vyznat se v bylinkách a brát vážně různá stará říkadla. Matka jim zemřela při porodu nejmladší z nich a otec pro ně nikdy neměl slušného slova. Nebylo divu, že se postupně rozutekly pryč.

Beatrice Belladonna, nejstarší a nejvážnější z nich, skončila v univerzitní knihovně, prostřední a nejsilnější Agnes Amaranth si vydělává na živobytí v továrně a nejmladší a nejdivočejší James Juniper sestrám nedokáže odpustit to, že ji zradily, opustily a nechaly napospas otci. Také ona je ale teď konečně volná a prchá do světa.

Světa, kde dříve existovaly mocné čarodějnice a ženy byly vládkyněmi a válečnicemi. Jenže tomu už před dávnými časy udělala přítrž morová rána a následné obviňování, čistky a hromadná upalování. Teď už po čarodějnicích zůstaly jenom pohádky a šeptaná vyprávění. Jenže na jaře roku 1893 se v Novém Salemu, pyšnícím se modernitou a neposkvrněností, odehraje něco podivuhodného. Na náměstí Svatého Jiří se při shromáždění sufražetek roztrhne nebe a všichni přítomní na okamžik spatří hrozivou věž. Vlna paniky na sebe nenechá dlouho čekat. Co když se opět blíží změna? Žádné čarodějnice nejsou, ale mohly by být.

Svědkem podivného zjevení jsou i sestry Eastwoodovy svedené po letech dohromady zdánlivou shodou náhod. Společně si teď musí odpustit staré křivdy, aby se jim povedlo odhalit původ věže a zlepšit život sobě i všem ostatním ženám. Nebudou to mít snadné, protože se kolem nich rychle stahují ty nejtemnější stíny…

Příběhy o čarodějnicích příliš nevyhledávám, proto jsem ke knížce přistupovala trochu skepticky, ale musím říct, že jsem nakonec byla opravdu mile překvapená. Jde o dlouhý a ambiciózní román zabývající se celou řadou důležitých otázek, zároveň se ale krásně čte a v jeho středu jsou postavy, které si nejde neoblíbit. Děj je relativně jednoduchý, točí se kolem sester Eastwoodových snažících se vzkřísit magii a za přispění různorodých spojenců pozměnit zavedené pořádky ve městě. Bojují přitom především proti Gideonu Hillovi, členovi městské rady, který má ambice stát se příštím starostou a symbolizuje všechno tradiční a spořádané. Určujícím prvkem je tady hlavně důraz na sesterství, rodinné vazby, přátelství a boj za spravedlnost.

Autorka se v knize věnuje různým tématům, která stále víc než aktuálně rezonují i v naší společnosti – od potratů, po rovnost žen a problematiku rasismu, homofobie nebo domácího násilí. Netlačí přitom svoje myšlenky a poselství nijak násilně, naopak se jí to povedlo začlenit do bohatého a promyšleného alternativního světa bez toho, aby příběh působil těžkopádně a moralisticky.

Nejvíc mě v románu ovšem zaujal magický systém: kouzla se tady předávají z generace na generaci ve formě různých pořekadel a k tomu, aby fungovala, je zapotřebí znát slova, opatřit si cesty (zpravidla běžné věci, jako je pírko nebo kousek svíčky) a mít vůli. Je to skutečně elegantní a perfektně fungující systém logicky vyplývající z podstaty vyprávění.

Vyzdvihnout musím také krásně poetický styl psaní, použití rozmanitých „receptů“ na kouzla jako úvod každé kapitoly i přirozené začlenění krátkých převyprávění známých pohádek do děje. Ústřední postavy jsou sympatické, mají komplikovanou historii a povedený vývoj, inspirují se, ale zároveň dalece překračují tradiční koncept trojice Panna, Matka a Baba. Hlavní hrdinky navíc doplňuje široká škála rozmanitých vedlejších postav.

Příběhem procházejí dvě romantické linky, je tu výrazná LGBT reprezentace. Alix E. Harrowová se neomezila pouze na vykreslení čarodějnických tradic západního světa, ale dotkla se i jiných kultur. Kouzla v jejím podání zároveň nepatří pouze ženám, muži je mohou používat úplně stejně a neplatí tu tedy bezvýhradné rozdělení na dva protichůdné tábory.

Jedinou kritiku mám k trochu pomalejšímu tempu vyprávění a taky k hlavnímu antagonistovi, který vyznívá, i přes viditelnou autorčinu snahu, hodně prvoplánově. Celkově jsou ale Čarodějnice dřívější a budoucí krásným románem s jasným poselstvím a můžu ho jen doporučit.

Originální název: The Once and Future Witches
Stránky autora: alixeharrow.wixsite.com
Nakladatelství: CooBoo, 2022