Pokrevní přísaha – další komiks ze světa World of WarCraft do sbírky

Po dlouhém období sucha, kdy u nás tituly ze série World of WarCraft vůbec nevycházely, dohání náš komiksový (potažmo knižní) trh, co se dá, takže teď je tu další kousek, který si můžete hrdě vystavit na poličku.

Náčelník Garrosh Hellscream založil elitní jednotku zvanou Garad’kra, která měla po Kataklyzmatu procházet územím Hordy a bránit ji před nepřáteli. Čekalo se, že nájezdy bude již tradičně pořádat Aliance nebo pár tlup kentaurů. Ukazuje se ale, že kentauři představují mnohem větší hrozbu, než se zpočátku zdálo. Orka Shagara, tauren Ironhoof, opuštený Felgrim, troll Rada’jin a krvavý elf Ashra se vydávají zjistit, co kentauři plánují. Pomocnou ruku jim nečekaně podá i samotářský ork Malgar se svým vlkem.

Vzhledem k výčtu všech možných ras možná vypadají řádky výše jako začátek nějakého vtipu, ale pokud jste měli již se světem World of WarCraft tu čest, pak víte, že je to jen zlomek všeho potvorenstva, které tam můžete potkat. A pokud jste se světem WoW čest ještě neměli, pak určitě nezačínejte komiksem Pokrevní přísaha. Ne snad, že by se postavy zde vystupující objevovaly v kdovíjakém množství předchozích příběhů (konkrétně ve dvou, jak se dozvíte na konci samotného komiksu), ale scenárista Doug Wagner předpokládá, že jste obeznámeni s předchozími událostmi. Vzhledem k tomu, že se Pokrevní přísaha odehrává až po ničivém Kataklyzmatu, které otevřelo novou etapu historie světa WoW, je to celkem logické.

Postavy jako takové jsou ale tentokrát spíš kamenem úrazu než předností, na což čtenáři u WoW nejsou úplně zvyklí. Na samostatně stojící komiks je tu hrdinů až moc a docela dlouho trvá, než se vůbec dají dohromady. Vyprávění je tak zhruba do poloviny knihy velice roztříštěné. Jedné postavě se vždy věnují dvě dvojstránky a pak se přeskočí jinam. Což nepodporuje dojem dynamičnosti, ale vytváří chaos a zmatek, protože některé postavy čtenář nezřídka opouští uprostřed bojové scény.

Když už se všichni tedy konečně sejdou, je v soudržnosti příběhu patrné výrazné zlepšení. Nicméně stále je problematické uvěřit vzájemným vztahům postav, natož si k nim vytvořit vlastní vztah. Motivace jednotlivých hrdinů jsou nejasné, často vysvětlené nanejvýš pár větami, a to v tom lepším případě. Existuje sice platný argument, že postavy ze světa WoW nebývají kdovíjak propracované a charakterově hluboké (přinejmenším v posledních letech), ale většinou aspoň splňují podmínku, že se jedná o všeobecně oblíbené archetypy, takže vám jejich plochost tolik nevadí, protože víte, co od nich čekat. To ale tentokrát neplatí.

Bohužel vlivem toho selhává i patos, který mám na WoW příbězích tolik ráda. Všechna velkolepá prohlášení a gesta jsou jen prázdnými frázemi a nepochopitelnými činy, protože mi postavy nestihly přirůst k srdci.

Komiks tak zachraňuje především výtvarná stránka. Jheremy Raapack sice stylem nevybočuje z typů kresby, kterou si většinou v Blizzard Entertainment vybírají pro svoje komiksy, přesto je působivá. Obzvlášť celostránkové ilustrace mají správný epický nádech. Jheremy Raapack je vcelku detailista, ačkoliv se nebojí ani čistě stylizovaných panelů, když detaily nejsou pro příběh zrovna nezbytně nutné. Díky chytře využívanému a poměrně hojnému šrafování vypadá kresba také v určitých momentech patřičně syrově a tak nějak špinavě, což k WoW sedí.

Pokrevní přísaha není to nejlepší, co může (nejen) komiksový World of WarCraft nabídnout, ale pro fanoušky představuje další střípek do tohoto monumentálního univerza k ucelení (nikdy nekončící) sbírky.

Vydal: CREW, 2022
Překlad: Zuzana Komprdová
Počet stran: 152